Voor lokale amateurclubs blijft overleven moeilijk ©Ward Vancoillie

Geen sport in de wereld is geliefder dan voetbal. Maar liefde voor de sport brengt geen brood op tafel. Geld is tegenwoordig de belangrijkste factor bij een voetbalclub. En dat blijkt niet altijd even makkelijk te zijn. Zeker als we de Vlaamse amateurploegen bekijken. Bijna alle ploegen zijn genoodzaakt om hun lidgeld te verhogen, aangezien de ticketverkoop bijna niets meer opbrengt. Ook de Brugse club KSK Steenbrugge ziet zich genoodzaakt om maatregelen te nemen: “We mogen van geluk spreken dat we nog bestaan.”

Dat veel horecazaken dankzij de coronacrisis de handdoek in de ring moesten gooien, wisten we al langer dan vandaag. Maar hoe groot de impact op de sportindustrie was, werd niet meteen duidelijk. Veel verenigingen vonden het jammer dat de sport stillag, maar hadden niet meteen oog voor financiële gevolgen. Waarom zouden ze? Het lidgeld was bij de meesten al betaald, spelers en trainers hoefden vaak niet meer uitbetaald te worden en kosten voor energie en water vielen weg. Maar zo makkelijk bleek het allemaal niet te zijn. “Alle inkomsten van de kantine verdwenen ook, wat een zware klap was. Daarnaast konden evenementen die geld in het laatje moesten brengen niet meer plaatsvinden. Zo’n evenementen zijn voor kleine clubs vaak broodnodig om te overleven.”

Te weinig volk

Maar de coronacrisis is zeker niet de enige oorzaak. Voetbal in de lagere klasses trekt zo goed als geen volk meer aan. Ook bij vierdeprovincialer KSK Steenbrugge is dit het geval: “Wij hebben een vaste prijs van 5 euro voor een toegangsticket bij een wedstrijd van het eerste elftal, wat eigenlijk goedkoop is. Maar zelden zullen we na de match meer dan 200 euro in de kassa vinden. Aangesloten spelers krijgen aan het begin van het seizoen 2 abonnementen, om hun eerste ploeg aan te moedigen. Wij vinden dit als familieclub evident, maar het zorgt er natuurlijk voor dat er zo goed als geen betalende thuissupporters zijn. Onze inkomsten hangen dus af van het aantal fans dat de uitploeg met zich mee brengt. En dat zijn er zelden veel.”

“Meegaan met de tijd en creatief zijn”

Hoe overleeft een vereniging dan al deze omstandigheden? “Meegaan met de tijd en creatief zijn”, klinkt het. “We konden er jammer genoeg ook niet meer onder uit om het inschrijvingsgeld te verhogen.” Terwijl dit lidgeld enkele jaren geleden nog bij veel ploegen onder de 200 euro lag, wordt nu als snel een hoger bedrag gevraagd. “Wij vragen vanaf de U7 tot de fanions een bedrag van 295 euro, bij de U6 is dit 195 euro. Dit is een hoog bedrag, maar je krijgt er ook wel wat voor terug, denk maar aan kledij, rugzak, trainingen, abonnement … Met dit bedrag komen we al een eind, maar het is natuurlijk lang niet voldoende. We proberen daarom ook nog zoveel mogelijk evenementen te organiseren om wat geld in het laatje te brengen. Denk maar aan een sponsordag, eindeseizoensfeest, dartstornooi en natuurlijk jeugdkampen.”

Om als voetbalclub te overleven deze tijd moet je het dus niet alleen sportief goed doen, maar vooral creatief zijn en meegaan met je tijd. Maar zelfs dat is jammer genoeg niet altijd voldoende. De laatste jaren moeten meer en meer kleine verenigingen de strijd opgeven, of fuseren met een ander team uit de regio.