Voetbalshirt (Pixabay)

Het gehandtekende shirt van Lionel Messi in je kamer hebben hangen. Het is een droom van vele kinderen die sinds enkele jaren ook realiteit kan worden. Het bedrijf ‘MatchWornShirt’ houdt zich namelijk bezig met de verkoop van zowel gedragen als gehandtekende tenues. Een koopje is het zeker niet, het shirt van stervoetbal Frenkie de Jong, dat hij droeg tijdens Nederland – Argentinië ging voor zo’n 11.000 euro onder de hamer.

MatchWornShirts is een veilingplatform dat voetbalshirts, gedragen door de spelers van verscheidene clubs, veilt om zo clubs, stichtingen en goede doelen de kans te geven hun geldinzamelingsacties te optimaliseren. Onder het motto “Memories fade. Match Worn Shirts are forever” willen ze voetbalfans de kans geven een shirt te bezitten van hun favoriete speler, in combinatie met het steunen van goede doelen. Het bedrijf bestaat al een tijdje, maar de populariteit begint de laatste tijd aanzienlijk te stijgen. 

Stijgende populariteit

Hoewel het bedrijf al zes jaar draaiende is, begint de populariteit nu pas te stijgen. Dit voornamelijk omdat meer en meer eliteclubs zich aanmelden bij het bedrijf, en het aantal partners de hoogte ingaat. Na het laatste fluitsignaal, signeren de spelers hun matchworn shirt, waarna de site het artikel beschikbaar stelt. De prijs van de shirts varieert dan weer van speler tot speler. Wil je een shirt van Erling Haaland, dan kan je best aan je vader vragen om eens diep in de buidel te tasten. Ex-Rode Duivel Nacer Chadli zijn shirt is dan weer eenvoudiger te financieren.

Keuze genoeg

Het bedrijf biedt verschillende soorten truitjes aan. Niet alleen gedragen en gesigneerde shirts worden geveild, ook enkel gesigneerde items, zoals wedstrijdballen, vliegen over de toonbank. Een truitje kopen verloopt simpel. Door middel van een zelfgekozen bod, toon je aan het bedrijf dat je interesse hebt in een bepaalde tenue. De hoogste bieder wordt gecontacteerd door MatchWornShirts en krijgt het shirt thuis toegestuurd. Zo’n 79% van het bod wordt geschonken aan een goed doel, dat gekozen wordt door de club van het shirt.

Naast shirts, biedt het bedrijf ook andere sportartikelen aan. Zo worden ook rugby-matchballen, basketschoenen en Formule 1-helmen geveild. Het is dus niet enkel voetbal waarop het bedrijf zich focust. Bieden kan vanaf 18 jaar.

Door Sem Van Poucke

Tweedejaarsstudente Journalistiek Howest