Station Kortrijk ©Brent Wouters

In het najaar van 2025 plannen de NMBS en het stadsbestuur van Kortrijk de vernieuwing van het treinstation. Als alles goed verloopt zijn de werken tegen 2034 afgerond. Voor het project is er een budget vrijgemaakt van 90 miljoen euro.

Het huidige station dateert van 1956 en behoort tot de laatste, heropgebouwde treinstations in België na de Tweede Wereldoorlog. In 1944 namen de Duitsers het station zwaar onder vuur met verschillende luchtaanvallen. Na de oorlog werd Pierre Albert Pauwels aangesteld om een nieuw treinstation te ontwerpen voor de stad.

Anno 2023 zijn de meningen over de vernieuwing van de stationsbuurt verdeeld. Zo is Hendrik Nelde, lid van de Vlaamse Vereniging voor Industriële archeologie (V.V.I.A), tegenstander voor een nieuw stationsgebouw. “Het station van Kortrijk is uniek op de locatie waar het gevestigd is, alles wat je er rond gaat zetten zal nooit dezelfde uitstraling hebben als nu”, aldus Nelde. “Als je voor het station staat, zie je verschillende straten en vanuit die straten kun je telkens het gebouw zien. Als je daar nu metalen buizen gaat maken voor een ondergrondse ingang ben je dat unieke aspect kwijt.”

Een duurzame oplossing volgens Nelde zou zijn om een groen dak op het stationsgebouw te plaatsen. “De stad heeft het telkens over haar duurzaam beleid, zoals inzetten op elektrische wagens,  maar voor het station kiezen ze dan juist niet de meest duurzame oplossing. Het huidige gebouw is niet mooi omdat er jarenlang niets aan veranderd is, maar het staat wel stevig in de grond.”

De petitie tegen de sloop van het station heeft zo’n 2400 handtekeningen opgeleverd. Tot vrijdagnacht kon je bezwaar aantekenen. “We hebben exact 300 bezwaarschriften verzameld, een mooi aantal,” zegt Nelde.

Niet iedereen is fan

Toch is niet iedereen voorstander om het huidige station te behouden. Matti Vandemaele, gemeenteraadslid voor Groen, is daar een van. Volgens hem is het station niet rolstoelvriendelijk. Om je te verplaatsen van perron, moet je telkens gebruik maken van een trap. Bovendien brengt de vernieuwing ook een ondergrondse fietssnelweg met zich mee.

De discussie over de meest duurzame oplossing voor het stationsproject laait dus nog maar eens op. Volgens Vandemaele zou een renovatie van het station niet duurzaam zijn omdat het gebouw niet meer van de jongste is. Daarnaast is het station gebouwd volgens de kennis van die tijd. Een renovatie zal dus niet goedkoop zijn.

Ten slotte is de stad ook nog eens opgedeeld in drie gebieden. “De E17, de Leie en de spoormuur vormen drie delen in de stad”, verduidelijkt Vandemaele. Hierdoor zijn er sommige wijken niet verbonden zijn met elkaar. Een nieuw stationcomplex zou hier een oplossing voor kunnen bieden.