De nieuwe Leiebrug is na anderhalf jaar open. Foto: Liam Witdouck

In november 2021 verdween de brug tussen Bissegem en Marke. Een anderhalf jaar na de werken is de nieuwe brug eindelijk open. Het fietsverkeer krijgt hierdoor een extra boost.

De nieuwe brug tussen Bissegem en Marke kwam er doordat de oude niet hoog genoeg was om een veilige doorgang te bieden voor de scheepvaart. De nieuwe brug is 80 meter lang en 20 meter breed. Die zorgt ervoor dat schepen met drie lagen containers zonder problemen kunnen passeren. Voor de bouw van de nieuwe brug investeerde Vlaanderen 9,258 miljoen euro.

Knip na de brug

In het verlengde van de brug geldt eenrichtingsverkeer. De wagens kunnen enkel nog maar richting Marke rijden, maar niet meer richting Bissegem. Je kan met de wagen wel nog steeds over de brug, maar net voorbij de brug is er een knip ingevoerd. De auto’s kunnen zo enkel nog naar de garage in de doodlopende zijstraat, niet naar het centrum van Bissegem.

Fietsers niet vergeten

Niet enkel de scheepvaart heeft baat bij de nieuwe brug, ook voor de weggebruikers is het een goede zaak. De brug heeft een afgescheiden fiets- en voetpad van 3,55 meter. Zo wordt fietsen en wandelen een stuk veiliger. Hiermee kan het fietsverkeer, dat al in opmars is, een extra boost krijgen.

De ‘knip’ zorgde voor veel protest. Foto: Liam Witdouck