©Linde Demurie. Nicolas Boelens tussen het brood en de koffiekoeken in zijn hoofdwinkel in Eeklo.

2022 was voor heel wat bakkerijen een moeilijk jaar. Nicolas Boelens, eigenaar en bakker van Patisserie Nicolas in Eeklo vertelt samen met zijn vrouw en mede-eigenaar, Sylvie Van Mechelen, over de financiële moeilijkheden die hij en zijn vrouw doorstonden in de bakkerij.

In 2021 boekte Patisserie Nicolas met 102.637 euro winst een boerenjaar. Vorig jaar, in 2022, was dat een ander verhaal. Door de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne én inflatie haalde de bakkerij met 6.573 euro net geen 6,5 procent winst in vergelijking met het vorige boekjaar. “De energiecrisis heeft een zware impact gehad op de zaak. De energiekosten werden bijna verzesvoudigd”, vertelt Sylvie. 

Volop blijven produceren

De energieprijzen schoten als een pijl de lucht in. “We pakten onze productie anders aan. Aangezien de pieken voor de grootste kosten zorgden, hebben we geprobeerd van die te vermijden.” Sylvie zegt ook dat extra brood en/of koffiekoeken bakken een moeilijke kwestie was: “Vroeger konden we bijbakken nadat alles klaar was. Nu moesten we ervoor zorgen dat al onze ovens nog warm stonden zodat alles kon gebakken worden terwijl de ovens nog warm waren. Zo moesten we later op de dag de oven niet opnieuw op temperatuur laten komen.”

Ook de klanten merkten de andere aanpak: het brood raakte sneller uitverkocht, aangezien er soms niet genoeg was. Bovendien zag de bakker zich genoodzaakt om de prijzen omhoog te trekken. Bij vaste klant R. L. zorgde dat voor frustratie, maar ook voor sympathie: “Ik weet hoe moeilijk het is, maar ik vind, in vergelijking met de andere bakkers in Eeklo, dat Nicolas echt heel duur geworden is. Ik hoop dat de prijzen binnenkort weer wat zakken.”

Nooit meer zoals het was

Naast de torenhoge energiekosten, minder klanten en gestegen personeelskosten, kwam er in februari van 2022 nóg een extra kost. Na de inval van Rusland in Oekraïne, volgde een explosieve groei van de tarwe- en van andere grondstofprijzen. Hoewel de patissier volop bleef produceren, zag Sylvie, die zich ook bezighoudt met de boekhouding, dat de prijzen aanzienlijk stegen, maar dat de verkoop stagneerde. “Minder verkoop, extra kosten – niet alleen voor energie en tarwe, maar ook voor personeel – zorgde ervoor dat onze marges onder druk kwamen te staan.”

Bij de vraag of ze er nog altijd last van hebben, klonk Sylvie heel overtuigd: “Tuurlijk hebben we er nog last van. De prijs zal nooit meer zijn zoals die geweest is, maar nu zitten we op het dubbele in plaats van het zesdubbele. Dat is een pak aangenamer dan vorig jaar.” Sylvie zit niet alleen in met Nicolas’ en haar onderneming, ook aan bakkers die hun bakkerij en winkel net opgestart hebben, denkt ze. “Ik vrees voor mensen die hun winkel net opgestart hebben. Voor een beginner is dat echt de hel, zij gaan daar hoogstwaarschijnlijk onderdoor.”