De Kreun/Wilde Westen – © Jérémie Benoit

Kortrijk – De muziekindustrie was misschien wel de meest getroffen sector tijdens de coronacrisis. Concertzalen hebben zich door de pandemie meermaals moeten heruitvinden. Eind vorig jaar kwam daar ook nog een economische crisis bij. Voor concertzaal ‘De Kreun’ in Kortrijk keert alles terug naar de situatie van weleer, maar ondervinden ze wel gevolgen van de nieuwe turbulente periode.

Het woord ‘knaldrang’ werd voor het eerst gebruikt toen de concertzalen en dancings terug openden na de lockdown. Mensen hadden de drang om alle zorgen langs de kant te zetten en te dansen. Volgens Siel Tallieu, communicatieverantwoordelijke van De Kreun, brak die trend toen nooit echt door in hun activiteiten. “Kort na corona verliep de verkoop van tickets voor fuiven in onze ogen zelfs minder vlot. Sinds enkele maanden merken we dat er terug meer interesse is. Er kon dus niet echt gesproken worden over knaldrang na corona, terwijl we het nu wel meer merken”, zegt de communicatieverantwoordelijke.

Last-minute is het nieuwe normaal

Ticketverkoopsites zoals ticketswap waren in ons land al langere tijd populair, maar sinds corona zien concertzalen een toename in het gebruik van dergelijke sites. “Een nieuwe trend die we sinds corona steeds meer zien zijn last-minute kopers. We hebben soms concerten waar lange tijd amper 30 tickets voor zijn verkocht, maar waarvoor de laatste dagen voor het optreden plots honderden kaartjes over de toonbank gaan. Vroeger gingen mensen meer op voorhand plannen, maar corona heeft dat duidelijk veranderd”, zegt Siel Tailleu.  

Economische crisis

De economische crisis is voor de concertzaal een ander verhaal. ‘De Kreun’ is een VZW, waardoor subsidies een grote impact hebben op de werking van de oragnisatie. “De culturele sector voelt de gevolgen van de economische crisis enorm. We ontvingen dit jaar evenveel subsidies als vijf jaar geleden. In praktijk is dat echter een sterke daling, want alles is duurder geworden. We hadden graag willen groeien, maar hebben op alles een beetje moeten inboeten. Het publiek voelt dat niet, maar soms zijn we daardoor verplicht om het kleinschaliger aan te pakken”, zegt de communicatieverantwoordelijke. Ook het personeel bij het wilde westen, de moederorganisatie van De Kreun, bleef de afgelopen jaren draaien onder een kleine bezetting en kon niet worden uitgebreid.

Artiesten strikken

Concertzalen hangen uiteraard sterk af van artiesten, ook voor hen is het leven duurder geworden. Op tournee gaan, is voor artiesten altijd één grote investering. De crisissen zorgden ervoor dat die investering nog groter en complexer werd. “Tickets voor optredens zijn zeker duurder geworden in vergelijking met vroeger. Artiesten moeten door die situatie hogere kosten doorrekenen, maar over de algemene lijn valt dit wel nog mee. Een optreden is voor artiesten vaak de beste manier om hun werk te promoten, dus daar moeten ze wel rekening mee houden”, besluit Siel Tallieu.

De toekomst voor de culturele sector ziet er op dit moment niet rooskleurig uit. Extra steun van de regering komt er voorlopig niet, waardoor veel concertzalen moeten inboeten waar ze graag hadden willen groeien.