©Pixabay

Kendrick Lamar blijft records breken in 2024. Hij staat deze week al voor de 3de week op rij in de Billboard top 100 met zijn album GNX en dat maar liefst met ALLE liedjes. Het album werd op vrijdag 22 november plotseling de wereld ingestuurd zonder enige vorm van aankondiging of promotie. Kendrick-fans van over de hele wereld stopten onmiddellijk met wat ze bezig waren en begonnen meteen lustig aan het streamen van het nieuwe album van hun favoriete rapper. Het album werd een instant hit in de wereldwijde rapscene en in de eerste week alleen werden er maar liefst 324000 platen verkocht.

Het album zelf

Het album “GNX” kreeg zijn naam van zeldzame auto: de “Buick Grand National”. Een zeer exclusieve, prestigieuze wagen die daarboven ook nog geweldig prestaties kan neerzetten op een racetrack. Deze pure vorm van kwaliteit trachtte Kendrick aan zijn 6de studioalbum te geven. Hier is hij vlekkeloos in geslaagd. Het album werd de perfecte mix van pakkende storytelling en vlotte flows op instrumentals die veel weg lijken te hebben uit die van het G-Funk tijdperk. Dat Kendrick ook over een prachtige zangstem beschikt wordt ook nog maar eens duidelijk. Dit laat hij bijvoorbeeld zien in track 3: “Luther” waar hij een prachtig duet neerzet met SZA. Laatstgenoemde staat steeds meer bekend om DE vrouwelijke zangstem die elke hedendaagse rapper wel op zijn/ haar hook zou willen maar als Kendrick Lamar belt, neem je op natuurlijk.

Een groot deel van de Kendrick fans lijkt te graviteren naar het nummer TV Off met Lefty Gunplay. Een volledig andere stijl dan Luther maar daarom niet minder beluisteringswaardig. Het gerucht doet de ronde dat dit nummer het volgende in rij geweest zou zijn in de Kendrick – Drake beef die we enkele maanden geleden intensief meemaakten. TV Off sloot hier niet meer bij aan omdat Kendrick, Drake het genadeschot al toediende met zijn grote hit “Not Like Us”. Kendrick rapt in deze “disstrack” over mensen die claimen groter te zijn dan hijzelf maar die weinig actie ondernemen om hun woorden daadwerkelijk om te zetten in daden. Het is een iets agressiever, explosiever nummer maar ook in deze stijl voelt Kdot zich meer dan comfortabel. Zoals we weten van tracks als “King Kunta” of “Alright” van zijn 2015 album: To Pimp A Butterfly.

GNX is dus een album dat niet geschreven werd met de bedoeling van wereldwijd de “charts” te veroveren maar eerder om een waar kunstwerk te maken dat een vrije interpreteerbare boodschap meegeeft aan iedereen die luistert. Het moet nu net lukken dat Kendrick een van de meest getalenteerde artiesten van onze generatie is en dit dus deed terwijl hij een bom vol met hits dropte.

Inkijk van muziekexpert Guy Stevens

Muziekexpert Guy Stevens gaf GNX ook een luisterbeurt en blijkt fan. Meneer Stevens kan het sowieso beter vinden voor “echte” rappers. Artiesten die internationale of net heel persoonlijke problemen aankaart en hier op een soort activistgewijze manier over te prediken. Om zo positieve veranderingen door te proberen voeren in de wereld of net de luisteraar een gevoel van relatabiliteit te geven en aan te zetten tot zelfreflectie. Volgens Stevens is het net dat wat het grootste deel van de Kendrick fans aanspreekt. Het gevoel dat ze weten over welke emoties of gevoelens hij praat, het gevoel dat ze daarom niet alleen zijn in de manier van hoe ze zich voelen. Kendrick kan ervoor zorgen dat je je plotseling niet meer alleen voelt bij het horen van zijn muziek.

Dit fenomeen werkt in twee richtingen denkt Guy Stevens, Kendrick wil ook enkel teksten en muziek schrijven en brengen met een boodschap die inhoud en “echtheid” toont. Hij wil praten en zijn fans willen luisteren. Het is daarom niet verassend dat Kendrick Lamar de populairste rapper van het moment is. Hoewel dit onbetwistbaar is, gebruikt Stevens liever de termen “invloedrijk” en “kunstenaar” dan “populair” en “rapper”. Aan populaire rappers hebben we in de muziekwereld absoluut geen gebrek als u denkt aan 21 Savage, Future of Travis Scott bijvoorbeeld. Met artiesten als Kendrick gaan de lyrics verder dan praten over hoeveel geld hij heeft en hoeveel knappe dames hij aan zijn zijde staan heeft bijvoorbeeld. Zijn muziek stelt een idee voor en deze ideeën hebben vaak de kracht een impact te maken op iets of iemand. Deze vorm van invloed is iets dat we zelden zagen binnen het moderne hiphop genre.

Kendrick nadert GOAT-status binnen het muzieklandschap. Zijn titel van nummer 1 rapper vertaalt zich echter niet meteen naar de eerste plek van algemene muziekartiest zegt Guy Stevens: Hoewel Kendrick’s snelle klim naar de top opmerkelijk is en zijn harde werk nu onvermijdelijk en meer dan verdiend beloond wordt, heeft hij nog een paar krachtpatsers in te halen. De top 100 lijsten worden dan nu wel voor een groot deel bemand door de muziek van Kendrick maar er zijn enkele onsterfelijke namen die toch nog een trapje hoger staan, op commercieel vlak althans vertelt Stevens. Zo zijn er artiesten als Post Malone, Beyoncé of Taylor Swift die nog altijd iets bekender in het oor klinken, zowel bij jong als oud. Toch wijst hij er nog eens op dat Kendrick’s muziek toch van meer inhoud en body geniet dan muziek van de grootste popartiesten van het moment. Het niveau van invloed dat een album of lied uitoefent is immers niet altijd terug te zien in de luistercijfers.

Het album GNX is ondanks dat het pas laat in november dit jaar uitkwam een grote kanshebber op de prijs van “Rapalbum van het jaar”. Chromakopia van Tyler, The Creator is volgens Guy Stevens het album dat het dichtst in de buurt komt van de nieuwste van Kendrick. Tyler, The Creator is, net zoals Kendrick Lamar, ook een rapper die bekend staat om het brengen van muziek waar een idee achter zit. Zonder hiervoor al te veel rekening te houden met commercialiteit en toegankelijkheid van het eindresultaat. GNX spant wel de kroon volgens Stevens, als je zulke impact kan creëren en iedereen kan omverblazen met een plaat die je niet eens vooraf aankondigde aan je publiek, dan is Kendrick gewoon de winnaar. Al is het geen exacte wetenschap en zijn andere perspectieven hierop zeker mogelijk voegt Stevens toe. Hij maakt ook de vergelijking tussen Kendrick Lamar en The Beatles. Laatstgenoemde een groep die, zeker in hun beginperiode, muziek en platen maakten die zo goed en gecompliceerd in elkaar zaten dat de gemiddelde luisteraar dit niet eens kon vatten. Ditzelfde lot komt ook aan Kdot toe. Wat doe je als je teksten en muziek schrijft die zo goed in elkaar zit dat zelfs je luisteraars het nooit volledig zullen kunnen ontcijferen?

Kendrick Lamar bezet nu al 3 weken op rij de charts in de Verenigde Staten. Rapmuziek is wel meer ingeburgerd in de VS en al decennialang een van de grootste muziekgenres van het gehele land. De origine van rap ligt dan ook in “The Red, White and Blue”. Wanneer ik Guy Stevens vroeg of hij ooit deze trend zich zag verderzetten bij ons hier in België was hij sceptisch. Hoewel de invloeden die vanuit Amerika overwaaien gigantisch zijn, zit hier wel een limiet op legde hij uit. Rapmuziek is in de Verenigde Staten door iedereen gekend omdat zij veel dichter staan tegen de politieke thema’s en issues waar rap vaak over gaat. We hebben het hier dan om raciale verschillen of wapengeweld bijvoorbeeld. Deze vorm van activisme, die vaak vanuit boze, gefrustreerde hoek komt, resoneert eerder met jongeren omdat zij iets liberaler en rebelser in het leven staan. Het is een twijfelgeval of dit soort muziek ooit echt doorbreekt bij de oudere, conservatievere generatie in België.

Conclusie

In conclusie kunnen we stellen dat GNX niet alleen een van de beste albums van het jaar is maar dat het kan aansluiten bij de grote jongens op gebied van discografie van ’s werelds grootste rappers. Kendrick oversteeg zichzelf nog maar eens en kaapt met GNX hoogstwaarschijnlijk op de valreep nog de titel van “Rapalbum van het jaar 2024” weg. Kendrick Lamar maakt liedjes waar je dieper over nadenken kan maar even goed schrijft hij hits die vrijdagavond te horen zijn in danscafés. Zijn veelzijdigheid wordt tentoongesteld en het is daarom niet gek dat het records blijft breken aan de lopende band. Hij is niet de grootste artiest ter wereld maar dat is hij wel in de harten van zijn fans. Kendrick blijft bergen verzetten en kansen creëren voor rapmuziek over de hele wereld waarvan de impact zelfs tot in ons kleine landje te voelen is. Niet slecht voor een gewone jongen uit Compton, USA.