Voetbalcub KV Kortrijk werkt samen met gokbedrijf Unibet. ©Thibaut Desmarets

In februari zorgde een politieke beslissing voor een schok in de sportwereld. Het kernkabinet onder leiding van minister Van Quickenborne (Open VLD) besliste om de huidige wetgeving rond gokreclame aan te passen en te verstrengen. Maar wat zijn de concrete gevolgen voor een subtopper in het Belgisch eerste klassevoetbal?

De overgangsperiode voor de nieuwe maatregelen is momenteel aan de gang. Vanaf 1 januari 2025 bant de Pro League alle gokreclame uit de stadions. Drie jaar later, in 2028, zal ook de sponsoring van gokreclame op voetbalshirts verboden zijn. Dat is een grote streep door de rekening van heel wat clubs. Zestien van de achttien clubs in de Jupiler Pro League werken op dit moment samen met een gokbedrijf. Alleen Eupen en Westerlo worden niet door bedrijven uit die sector ondersteund. 

KV Kortrijk

Koninklijke Voetbalclub Kortrijk behoort tot een van de zestien clubs in de huidige eerste klasse met een gokbedrijf als sponsor. KVK werkt samen met Unibet. Gokreclame gaat al langer mee bij de West-Vlaamse ploeg. Voordien hadden ze een contract met Golden Palace. De ploeg heeft een exclusiviteitscontract met de huidige goksponsor. Zo is er geen kakofonie van gokbedrijven die de club sponsoren. Dat zorgt ook voor een grote return aan één bepaalde partner, in dit geval is dat Unibet. Ook onder andere Charleroi en Club Brugge hebben een sponsordeal met dit bedrijf.

“Het kan gebeuren dat je een gokpartner verliest, maar als ploeg weet je bijna met de ogen dicht dat er een nieuwe in de plaats zal komen”, zegt Pieter Vandoolaeghe, partnership manager bij KV Kortrijk. Vandoolaeghe is verantwoordelijk voor het luik B2B binnen de voetbalclub. B2B, business-to-business, betekent dat Vandoolaeghe zorgt voor een samenwerking tussen KVK en andere bedrijven. Hij staat onder andere in voor de sponsors van de ploeg.

Unibet is het enige gokbedrijf dat KV Kortrijk sponsort.  ©Thibaut Desmarets

“Bijna elke ploeg heeft een gokbedrijf als partner. De sector zoekt zo veel mogelijk geïnteresseerden die een berekend gokje wensen te wagen. Met onze enorme fanbase en nationale exposure hebben we hier het ideale draagvlak voor.” Unibet is momenteel de enige gokpartner van de West-Vlaamse ploeg. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Club Brugge staat de naam van het gokbedrijf niet in het groot op de voorkant van het shirt. “De gokreclame is strategisch geplaatst. Unibet is te zien op de voor- en achterkant van het broekje. Zo kan je van gelijk welk camerastandpunt de reclame zien. Op het shirt staat Unibet helemaal bovenaan, naast het logo van de club. Zo is de reclame zichtbaar tijdens interviews als enkel het gezicht en een deel van het truitje in beeld is.

10 miljoen euro minder

Volgens financiële rapporten verzamelden de profclubs in 2020-2021 meer dan 70 miljoen euro aan sponsoring. Ongeveer 10 miljoen euro van het sponsorgeld is afkomstig van gokbedrijven. Een serieuze domper voor heel wat profclubs die op zoek moeten naar een alternatief. “Als KV Kortrijk zijnde moeten wij kijken naar andere sectoren om het financieel gat op te vullen. Het is nog vroeg om al een vervanger te zoeken. We bekijken wel al welke pistes en welke firma’s er interessant zijn voor de toekomst. Daarbij kijken we ook naar partners in andere sportsectoren als mogelijkheid voor onze club”, laat Vandoolaeghe weten.

Veel clubs hebben een gokbedrijf als sponsor, maar dat betekent niet dat die ploegen meteen in de problemen zullen komen bij het wegvallen van het sponsorgeld. “Unibet is niet de hoofdsponsor van KVK, zoals dat bij Club Brugge wel het geval is. Dat zorgt ervoor dat de bedragen van het sponsorgeld ook van een andere grootorde zijn.” Vandoolaeghe is er van overtuigd dat er in de toekomst andere opportuniteiten zullen zijn qua sponsoring: “Ik ben benieuwd naar het effectieve resultaat want ook voor ons zou het wegvallen van Unibet een serieuze aderlating zijn. In de Premier League zijn clubs tot een compromis kunnen komen rond gokreclame, wie weet lukt dit ook in België.”