Katia Maeyaert (52) deelt al vier jaar lang via haar Instagram-account @katlovesostend haar unieke kijk op Oostende. Als geboren en getogen Oostendse is ze trots op haar stad. De foto’s, allemaal genomen met een iPhone, trekken veel aandacht. Sinds 16 maart loopt ook haar eigen expo in de ‘Koningin der Badsteden’.

Katia’s liefde voor Oostende zit al sinds haar jeugd in het bloed. Ze groeide op aan de Visserskaai, waar haar ouders een restaurant uitbaatten. “Ik houd vooral van het authentieke en het ruwe van Oostende. De verbondenheid met de kuststad zit diep in mij verankerd en dat zal nooit veranderen.”

Van privépassie tot publiek profiel

Haar passie voor fotografie ontdekte Katia Maeyaert wel pas later. “Ik deelde geregeld foto’s van zowel Oostende als andere plekken op mijn privé-Instagramprofiel. Heel wat vriendinnen die in het buitenland woonden reageerden telkens enthousiast. Ze vonden het fascinerend om de kuststad in een ander licht te zien.”

Die positieve reacties vormden het startschot voor het publieke profiel @katlovesostend. “Mijn collectie foto’s groeide al snel en dus kon ik dagelijks een nieuwe afbeelding plaatsen. Ondertussen telt mijn account al meer dan 2.500 berichten over mijn geliefde stad.” Die honderden foto’s neemt ze al sinds het begin uitsluitend met haar iPhone. “De mogelijkheden zijn intussen zo sterk geëvolueerd dat er geen reden meer is om nog over te stappen op een professionele camera.”

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Shared post on

Alleen en intuïtief op pad

Haar fotomomenten beleeft Katia het liefst alleen. “Wanneer er te veel ogen meekijken, voelt het geforceerd aan. Ik ga vaak sporadisch op pad zonder na te denken over wat ik wil fotograferen. Je moet openstaan voor ieder beeld, anders kan je jezelf niet meer verrassen.”

“Als het mistig of regenachtig weer is, kom ik zelfs sneller buiten”, vervolgt Katia. “Ik kan dan creatiever omspringen met de elementen in de stad. Een foto is aantrekkelijker als er dramatiek in de lucht hangt. Bij zonnig weer krioelt Oostende van de dagjestoeristen: minder geschikt voor de abstracte stijl waar ik van houd. Enkel in silhouetvorm zou ik wel eens passanten vastleggen. Ook vanwege de privacy kies ik voor foto’s van de stad zelf.”

Een foto is aantrekkelijker als er dramatiek in de lucht hangt.

Katia Maeyaert
Met haar obscure stijl brengt Katia Maeyaert Oostende op een unieke manier in beeld. © Rien Debaere

Katia Maeyaert staat bekend om haar obscure stijl, maar toch wil ze haar horizon zo breed mogelijk houden. “Het obscure zal altijd mijn voorkeur krijgen, maar kleur heeft toch ook een plek in mijn hart. De balans tussen de twee wil ik blijven behouden.” Foto’s nemen is voor Katia ook meer dan gewoon plaatjes vastleggen. “Ik ga op zoek naar symmetrische elementen en lijnen in het straatbeeld. De kadrering is essentieel in mijn vorm van fotografie. Daar ben ik dan ook heel secuur in.”

Iconische plekken door een ander oog

Zeker bij haar favoriete trekpleisters kan Katia haar creativiteit in symmetrie en vorm de vrije loop laten. “Rock Strangers is voor mij de meest fotogenieke locatie, al staan veel inwoners daar niet achter. Mijn berichten krijgen tal van positieve commentaren, maar de Rock Strangers worden vaak niet gespaard. Dat is eigen aan moderne kunst; je houdt ervan of je houdt er niet van. De plek vind ik toch vooral een godsgeschenk voor fotografen. De verschillende schaduwen zijn opvallend, maar ook de verhoudingen van het sculpturencluster vind ik prachtig.”

Rock Strangers is een godsgeschenk voor fotografen.

Katia Maeyaert
Rock Strangers is dé hotspot voor fotografie, volgens Katia Maeyaert. © Rien Debaere

De Koninklijke Gaanderijen zijn ook hoog aangeschreven voor Katia, maar ze betreurt de staat waarin het historisch herkenningspunt zich bevindt. “De toestand van de trekpleister is erbarmelijk. Al is er wel beterschap op komst, hoop ik. In de lelijke kanten probeer ik toch de schoonheid vast te leggen.”

De andere kant van Oostende

Oostende in beeld brengen zoals zij het beleeft is de prioriteit van Katia, maar ze wil ook aandacht schenken aan de ondergewaardeerde plekken van Oostende. “De opmars van massatoerisme en de vele bouwprojecten tasten het authentieke karakter van Oostende aan. Ik probeer ook die minder fraaie kanten vast te leggen. Niet om af te breken, maar om eerlijk te tonen hoe de stad evolueert.”

Ondanks haar honderden gedeelde foto’s kost het Katia geen moeite om onontdekte plaatsten te vinden. “Oostende is zo divers. Aan de zee heb je dan nog het voordeel dat er zich zeldzame kleuren in de lucht bevinden. De verschillende schakeringen zorgen voor unieke foto’s. Eenzelfde locatie kan zo een heel andere uitstraling krijgen. Ongetwijfeld wachten nog talloze parels om voor mijn lens te verschijnen.”

De opmars van massatoerisme en de vele bouwprojecten tasten het authentieke karakter van Oostende aan.

Katia Maeyaert
De Noordzee en haar kleurenpalet is een godsgeschenk voor fotografe Katia Maeyaert. © Rien Debaere

Ook de Noordzee blijft een bron van verwondering. “Veel mensen noemen haar grauw, maar ik zie een opvallende variatie in kleur en sfeer. Dat maakt het strand tot een plek waar ik zowel het mysterieuze als het levendige kan vastleggen.”

Luister: Katia Maeyaert deelt haar passie voor fotografie en haar band met Oostende.

Laatbloeier met een missie

Dat fotografie haar pas op latere leeftijd aansprak, beschouwt Katia als een zegen. “Ik ben tevreden dat mijn creatieve ik niet vroeg, maar juist later tot uiting kwam. Het relativeert de ratrace van mijn dagelijkse werkleven, waardoor ik nooit met tegenzin aan mijn job begin. Toen ik vorig jaar de kans kreeg om te exposeren, heb ik geen moment getwijfeld.”

Cris Jansen, galerijhouder van AHWNN Gallery, volgde Katia al een tijdje op Instagram en zag veel potentieel in haar foto’s. “Ik wil geen klassieke zonsondergangen exposeren, maar wel artistieke fototentoonstellingen bekomen. Katia beantwoordde perfect aan die voorwaarde, dus was de stap naar een expo snel gezet.”

“Ze waagt zich aan nichewerk, maar net dat onderscheid haar van andere fotografen”, gaat Jansen verder. “De foto’s zijn met een smartphone gemaakt en dat is heel bijzonder. Vooral haar werken die geïnspireerd zijn op de Oostendse beeldend kunstenaar Léon Spilliaert getuigen van een opvallende artistieke kracht.”

Voor Katia blijft de essentie van haar werk helder. “Ik wil Oostende tonen zoals ik haar zie en beleef. Mijn Spilliaert-geïnspireerde werken zijn mijn paradepaardjes, maar elke foto vertelt een bijzonder verhaal. Ik breng plekken in beeld die vaak onopgemerkt blijven voor voorbijgangers en precies dat geeft me de motivatie om door te gaan. Als mijn werk ertoe bijdraagt dat Oostende anders wordt bekeken of gewaardeerd, is dat mooi meegenomen.”

De tentoonstelling ‘Iphonography’ is nog tot 16 november 2025 te zien in de AHWNN Gallery in Oostende. Bezoekers zijn welkom op vrijdag, zaterdag en zondag van 14.00 tot 18.30 uur en tijdens schoolvakanties elke dag.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door KatM (@katlovesostend)

Bij het verfijnen van dit artikel is gedeeltelijk gebruikgemaakt van artificiële intelligentie. De inhoud is tot stand gekomen met eigen input, waarbij AI is ingezet ter ondersteuning van formulering en structuur.