Met Bless This Mess levert de Griekse choreografe Katerina Andreou een explosieve groepscreatie af waarin chaos wordt getransformeerd tot schoonheid. De voorstelling is een fysieke uitbarsting van energie, geïnspireerd op de punkcultuur en Andreou’s eigen reflecties op de instabiele wereld waarin we leven.
Vanaf het begin weet Andreou het publiek te overweldigen. Een repetitief deuntje vormt de basis voor Andreou’s compromisloze choreografie: grillige bewegingen botsen tegen elkaar, ritmes versnellen en vertragen abrupt. De vier performers, waaronder Andreou zelf, balanceren op de rand van controle en chaos. Toch weet Katerina Andreou in alle chaos orde te creëren door een vast patroon aan te houden.
De kracht van deze voorstelling zit in de manier waarop de Griekse choreografe het publiek uitdaagt. Andreou vraagt geduld en openheid om de logica van haar choreografie te doorgronden. Wie zich aan de wanorde overgeeft, komt tot volgende conclusie: chaos is niet langer destructief, het is een dynamisch proces dat transformatie mogelijk maakt.
Daarnaast zien we ook hoe het persoonlijke en het maatschappelijke samenkomen. Andreou maakt thema’s zoals onrust, twijfel en versnelling tastbaar. Met plotse veranderingen in licht en geluid, word je volledig meegezogen in de chaos. De performers lijken dan ook letterlijk hun lichaam in de strijd te gooien. Katerina Andreou belichaamt haar eigen zoektocht naar betekenis in de wereld van vandaag. Een wereld die steeds minder ruimte laat voor imperfectie.
Bless This Mess is een krachtige voorstelling. Katerina Andreou bewijst dat dans geen gladde perfectie hoeft te zijn om te raken. Met een punkmentaliteit en een onmiskenbare artistieke visie creëert ze een voorstelling die zowel ontwrichtend als verbindend is. Voor wie durft mee te gaan in de chaos, is dit een ervaring die blijft nazinderen
EXTRA: Interview Katerina Andreou
Waarom zijn de thema’s onrust en verwarring het centrale thema in de voorstelling?
“Ik ben vertrokken uit mijn eigen ervaringen en observaties. Het is dan ook een autobiografie. Met Bless This Mess nodig ik het publiek letterlijk uit in mijn hoofd. Ik wil aantonen dat het oké is om onrust en verwarring te voelen. Ik leef zelf in chaos, en ik omarm dat. Er is ook veel chaos in de wereld, dat zie je ook voor een deel terug in de performance.”
Wat was de grootste uitdaging in het creëren van Bless This Mess?
“Dit is mijn eerste groepscreatie. Aangezien dit een autobiografisch stuk is, vond ik het moeilijk om mijn ervaringen te vertalen. Wanneer ik solo’s maak, weet ik wat ik wil doen. Nu moest ik dat ook heel duidelijk aan mijn dansers overbrengen. Ik was niet de enige die mijn gevoelens moest interpreteren, dat vond ik moeilijk. Een andere uitdaging was ook een goed einde creëren. Sinds de eerste keer dat we Bless This Mess brachten, hebben we het einde al een paar keer veranderd. Dat is misschien ook wel het mooie aan dit stuk.”
Wat hoop je dat het publiek leert uit deze voorstelling?
“Ik hoop dat het publiek vooral verward was (lacht). Ergens hoop ik ook dat onze energie aanstekelijk werkt. Fysiek, maar ook mentaal. Ik wil aantonen dat je sommige zaken niet altijd hoeft te begrijpen. Laat de vraagtekens maar vallen, omarm datgene dat je niet begrijpt.”
Bless This Mess was te zien op het NEXT-festival.