De wegenwerken in de Magdalenastraat in Kortrijk zorgen voor overlast in het verkeer, maar ook de zelfstandige zaken in de buurt ondervinden moeilijkheden. “Sinds het begin van de werken zijn wij de enige overgebleven zelfstandigen”, zegt uitbater van ‘SOEPless and more’ Sylvain Bruneel. Hij stond ons te woord over de moeilijkheden die de zaak ondervindt door de werken die ondertussen al vijf jaar duren.
Bij het begin van ons gesprek met Sylvain merken we dat hij ondanks de grote hinder van de werken gewoon doorgaat met passie. Maar na enige tijd blijkt hij wel met frustraties te zitten. Er is weinig tot geen contact met Stad Kortrijk, ze worden enkel op de hoogte gesteld van de einddatum. Al neemt de uitbater dat met een korreltje zout. “De werken zouden afgerond worden midden 2023, ondertussen zou het pas midden 2025 zijn.” Nochtans was er bij de opstart van de werken maandelijks een vergadering met de zelfstandigen in de buurt. “De stad hield zich niet altijd aan de afspraken omtrent die vergaderingen. Wij moesten altijd aandringen, anders hadden ze zelfs nooit plaatsgevonden. Nu is er helemaal geen overleg meer.” Volgens Axel Weydts liepen de werkzaamheden vertraging op bij het kiezen van de aannemer. Door de corona- en energiecrisis waren er weinig inschrijvingen. De inschrijvingen die we kregen waren ver boven het budget. “Communicatie verloopt via folders en voor vragen kan iedereen terecht bij de werfleider”, aldus de schepen van Openbare Werken in Kortrijk Axel Weydts.
Gelukkig voorziet de Vlaamse overheid voor dit soort werken een compensatie: 2000 euro. “Er is geen verschil tussen korte en langdurige werken. Hier duurt het al 5 jaar, dan is die 2000 euro geen correcte compensatie meer. Wij hoopten dat ze de aanleg van de parking en die van het plein als aparte werken zouden beschouwen, maar dat is niet het geval.”
De werkzaamheden wegen dus wel degelijk ook financieel door. SOEPless and more is bijna volledig verborgen achter de machines. Aangezien de zaak pas kort voor de start van de werken is opgericht, kunnen ze moeilijk hun omzet vergelijken. “Sinds de werken echt vlak voor de deur zijn, wordt het verschil toch duidelijk. De zaak is heel moeilijk bereikbaar en is minder zichtbaar, daardoor hebben we minder omzet. Je kan de klanten moeilijk van straat roepen en binnentrekken hé. Gelukkig draaien we nog geen verlies.” Toch overleeft SOEPless and more, in tegenstelling tot de andere zelfstandigen in de buurt. “De vaste klanten blijven komen, omdat we een uniek concept hebben. Onze soep en salad bar passen we bijna iedere week aan en de mensen kunnen zelf hun salade samenstellen.” Het concept aanpassen is voor hen geen optie.
“Het is niet zeker dat er een verband is met de werkzaamheden. Het publiek domein wordt beter ingericht en daar zullen de horecazaken achteraf de vruchten van plukken”, zegt Weydts over de faillissementen.