Rwanda heeft het adembenemende, maar loodzware parcours voor het WK wielrennen van 2025 bekendgemaakt. Het zal het allereerste wereldkampioenschap in Afrika zijn. Tussen 21 en 28 september zullen de renners alvast veel hoogtemeters moeten overwinnen om de regenboogtrui te veroveren.
Momenteel zijn alle ogen gericht op het WK in Zürich, maar Rwanda doet er volgend jaar nog wat klimkilometers bij. De wedstrijd van de elite mannen zal maar liefst 5.475 hoogtemeters tellen, 1.000 meer dan het aankomende kampioenschap in Zwitserland. De sprinters zullen dus opnieuw niet aan hun trekken komen.
Jurgen Deryckere, internationaal commissaris van de UCI, vindt het positief dat het wereldkampioenschap eens in een ander continent neerstrijkt. “UCI staat voor Union Cycliste Internationale. We staan dus ook altijd open voor aanvragen van landen buiten Europa die het WK willen organiseren. Rwanda zal mooi in beeld gebracht worden. Hopelijk kan zo het aanzien van Afrika verhogen”, zegt Deryckere.
Primeur voor beloftevrouwen
Op de openingsdag staan de tijdritten van de elite mannen en vrouwen op het programma. De mannen moeten in 40,6 km, 680 hoogtemeters overbruggen. De vrouwen krijgen 31,2 kilometer voorgeschoteld met 460 hoogtemeters. Maandag en dinsdag volgen de andere tijdritkampioenschappen en woensdag staat de mixed relay op het menu.
Het startschot van de eerste wegwedstrijd wordt donderdag gegeven. De beloftevrouwen bijten dan de spits af met een primeur. Het zal de eerste keer zijn dat ze een eigen wedstrijd krijgen. Voordien werkten zij hun wedstrijd af tussen de elite vrouwen.
Loodzwaar parcours
De renners zullen een lokale ronde van 15,1 km, vijf tot vijftien keer afleggen, afhankelijk van de categorie. Hierin zit de Côte Kimihurura, een korte maar steile beklimming over kasseien. Na de negen lokale ronden volgt voor de elite mannen nog een extra lus van 42,5 km. De zes kilometer lange Mount Kigali – met stroken tot 20 procent – en de venijnige Muur van Kigali zijn hier de scherprechters.
Sanne De Clerck slaagde er vorig jaar in om de snelste tijd ooit op Strava neer te zetten bij de vrouwen op de Muur van Kigali. “De helling is best wel pittig, maar goed berijdbaar. Het moet fenomenaal zijn om dit tussen de talrijke supporters op te rijden”, vertelt ze. “Ik veroverde het record op een mountainbike. Volgend jaar sta ik met veel plezier mijn record af aan de nieuwe wereldkampioene”, lacht ze.
Zware cols zijn er dus niet, maar de vele steile hellingen zullen voor een slijtageslag zorgen. Bovendien ligt de Rwandese hoofdstad Kigali op 1.500 meter hoogte en is het er geen meter plat. Vooral de weinige recuperatiestukken zullen een cruciale factor vormen in één van de zwaarste WK’s uit de geschiedenis.
Veiligheid primeert
Op vlak van veiligheid scheert Rwanda al lang hoge toppen. Denk maar aan de iconische beelden in de Ronde van Rwanda waar duizenden fans gedisciplineerd hun idolen aanmoedigen op de Muur van Kigali. Dit jaar was het nog Ronde van de Toekomst-winnaar Joseph Blackmore die er het eindklassement naar zijn hand zette.
De Clerck is alvast lovend over het parcours in en rond Kigali. “In de Ronde van Rwanda zag ik al dat er veel toeschouwers aanwezig waren. Bovendien waren ze erg gedisciplineerd. Wout van Aert en Mathieu van der Poel zijn er nu al lokale helden. Hiernaast zijn de wegen perfect geasfalteerd. Hopelijk kan het Afrikaanse wielrennen nog een boost krijgen dankzij dit WK. Zo kan de sport nog meer internationaliseren.”
Deryckere benadrukt ook dat de veiligheid zeker gewaarborgd zal zijn in Kigali. “De veiligheid van de renners en het personeel zal niet in gedrang komen. Rwanda heeft een echte fietscultuur. De nieuwe Biniam Girmay zal ongetwijfeld snel opstaan.”
Kraaknette hoofdstad
Duizenden Rwandezen staan alvast te popelen om de renners luidkeels aan te moedigen in en rond Kigali. De drang om Rwanda, na de genocide, van zijn mooiste kant te laten zien is groot bij de bevolking. Overigens ligt het parcours er nu al kraaknet bij. Er zal geen enkel papiertje te bespeuren zijn op de perfecte asfaltwegen en de goed onderhouden kasseistroken.