Een voorstelling volledig op poten zetten enkel en alleen door leerlingen van de derde graad. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar voor de leerlingen van het Guldensporencollege Kaai in Kortrijk is het de realiteit. De jongeren vertrekken van een blanco blad en creëren stap voor stap een volwaardige voorstelling. Dit doen ze zonder hulp van volwassenen.
Jaarlijks verzorgen de leerlingen van de derde graad in GUSCO Kaai een voorstelling. De voorstelling bestaat uit de onderdelen dans, muziek en woord. De leerlingen beginnen van nul en moeten zelf een choreografie uitwerken. De audities vinden plaats in de eerste weken van september, daarna volgen de eerste samenkomsten waarin de leerlingen hun plan van aanpak bespreken. Wij spraken met Darla Blaya (ex-hoofd van de voorstelling), Amélien Ardenois (ex-danseres van de voorstelling) en Mariama Teli (kernlid van de huidige editie).
Wie werkt mee aan het project?
Mariama: “Het volledige team bestaat uitsluitend uit leerlingen van het vijfde en zesde middelbaar. Binnen ieder project heb je een kern. Zowel voor woord, muziek als dans hebben we twee à drie personen die de touwtjes in handen nemen. Meestal zijn dit zesdejaars die de grote lijnen van de voorstelling in elkaar steken. De financiën onder controle houden is ook een deel van hun takenpakket.”
Waar moet je rekening mee houden bij de organisatie van de voorstelling?
Darla: “De repetities gaan door tijdens de schooluren, omdat de leerlingen dan toch gewoon op school zijn. Er worden vaste repetitiedagen afgesproken waarop de leerlingen tijdens de middagpauze en speeltijden het stuk inoefenen. Deze voorbereidingen starten een halfjaar voor de effectieve voorstelling. In de vakanties en tijdens vrije dagen zorgt de school er voor dat we ook dan kunnen repeteren.”
Mariama vertelt dat geld vaak het grootste struikelblok is. “Het is de bedoeling dat elke leerling minstens 50 euro aan sponsorgeld verzamelt, maar dat lukt niet altijd. Vaak moeten de leerlingen aangespoord worden om zich meer in te zetten. In zulke gevallen besluiten de kernleden gezamenlijk op pad te gaan om zelf sponsors te werven.”
Amélien: “Het kan chaotisch zijn, want je werkt nu eenmaal samen met een grote bende pubers. Het was op momenten moeilijk om in de danslessen iedereen stil te houden. Ik was dan de persoon die iedereen erop wees te focussen, te zwijgen en te luisteren.”
Wat brengt het project op?
“Vriendschappen voor het leven” antwoorden de drie dames. “De laatste week voor de voorstelling zijn we bijna constant samen met de groep en dat brengt ons dichter bij elkaar. De succeservaring na de voorstelling, zorgt voor een euforisch gevoel. Dat zijn de dingen waarvoor je het allemaal doet,” zegt Amélien dromerig.
Darla geeft toe dat er op financieel vlak natuurlijk ook een opbrengst is. “Elk jaar kiezen de kernleden gezamenlijk een goed doel, meestal gaat het om kleinere initiatieven. De opbrengst – bestaande uit ticketverkoop, consumpties en vrijwillige donaties – gaat integraal naar het gekozen goede doel.”
Het project van de leerlingen van het Guldensporencollege Kaai in Kortrijk is een indrukwekkend voorbeeld van wat jongeren kunnen bereiken met creativiteit, doorzettingsvermogen en samenwerking. Zonder hulp van volwassenen zetten ze een volledige voorstelling op poten, met alle uitdagingen die daarbij komen kijken. Niet alleen leren ze vaardigheden zoals organisatie, leiderschap en verantwoordelijkheid, maar ook bouwen ze aan hechte vriendschappen en een sterk gemeenschapsgevoel.