Vandaag is de Europese Dag van de Talen. Sinds 2001 organiseert de Europese Unie ieder jaar een dag om de verscheidene talen te vieren. Het doel is om mensen te laten realiseren dat er vele verschillende talen bestaan in Europa. Ook is het bestemt om mensen aan te zetten om een nieuwe taal te leren en om de culturele en verschillen in taalcompetenties te duiden.

De Eurobarometer

Dit jaar wordt er vooral gekeken naar de resultaten van de Eurobarometer van 2024. Dat is een enquête, die informatie geeft over de taalvaardigheden van Europeanen. De laatste barometer is van 2012. Ze behandelen alle 24 officiële talen van de EU. Dat gaat dan vooral over hoe ze taal gebruiken, en hoe mensen omgaan met een nieuwe taal leren.  

De enquête werd gehouden in 27 EU-lidstaten. Meer dan 20.000 mensen vulde de vragenlijst in. Deze data zijn belangrijk voor de EU om zo de verschillende talen te beschermen. Ook is het handig voor een  AI-tool die je helpt om met de verscheidene talen om te gaan. Dit betekent vooral makkelijker vertalen, beter een taal leren en voor dagelijks gebruik.

Resultaten

Als we de resultaten bespreken, is het belangrijk om toe te lichten dat de enquête niet alleen de algemene antwoorden laat zien, maar vergelijkt ook hoe het verschilt met de jongere generatie.

Over het algemeen vindt de grote meerderheid het belangrijk dat je in staat bent om een andere taal dan je moedertaal te kunnen spreken. Maar ze vinden het ook belangrijk om regionale talen te behouden en beschermen. Drie van de vijf Europeanen zijn in staat om een gesprek in een geheel andere taal te spreken. Bij een tweede andere taal is het wat moeilijker, een kwart kan de Europeanen zijn in staat om in drie talen te spreken, maar dat is alsnog beter dan in 2012.

De meest gesproken taal is uiteraard Engels, gevolgd is Frans, Duits en Spaans.

Ook interessant is te zien welke landen het best en het slechts een andere taal spreken. Luxemburg, Nederland en Zweden is de top 3, waarbij ze allemaal boven de 95% een andere taal dan de moedertaal spreekt. De mindere zijn Roemenië, Hongarije en Polen, die iets meer op hun originele taal blijven steken.

Redenen voor deze stijging

De vraag is natuurlijk hoe en waarom is dit zo geëvolueerd ten opzichte van 2012?

Dit komt vooral omdat we steeds jonger beginnen te leren. De internetgeneratie begint steeds vroeger een taal te leren, en dat kan soms ook onbewust gebeuren. Via school, films of TV series en natuurlijk sociale media. Door dit soort interacties wordt Europa beter te worden in meerdere talen te leren.

Er zijn ook goede redenen om een nieuwe taal te leren. Mensen leren het vooral om de mogelijkheid te hebben om in een ander land te kunnen werken. Ook is het handig om beter werk te vinden en als je met verschillende nationaliteiten moet werken. Andere redenen zijn voor op vakantie of om gewoon simpelweg een cultuur beter te kunnen begrijpen.

Maar er zijn ook moeilijkheden. De grootste redenen waarom mensen niet een nieuwe taal willen ontdekken is omdat ze niet gemotiveerd zijn, of als ze niet genoeg tijd ervoor hebben. Voor sommigen kan het ook een geldprobleem zijn, en niet weten waar te beginnen starten.

Online event

De Europese Commissie vandaag had een livestream opgezet waarin ze meer toelichting gaven over die nieuwe Eurobarometer. Ze hadden ook live contact met enkele vertegenwoordigers van EU-landen die een flinke vooruitgang hadden geboekt, en hoe ze dat bereikt hebben. Ook hier was de grootste reden is de betere educatie en de verschillende talen in sociale media en films.

Het event werd geopend door Iliana Ivanova, EU-commissaris voor innovatie, onderzoek, cultuur, onderwijs en jeugdzaken. Ook waren er verschillende sprekers die uitlegden waarom ze dit onderzoek hebben gestart, en hoe dat de Europese Commissie de multiculturele talen support. Het algemene motto was “Vele talen, 1 Europa”.

Ivanova legt uit: “Deze Eurobarometer-enquête onderstreept het vitale belang van meertaligheid voor een verenigde en cultureel rijke Europese Unie. Het is bemoedigend om te zien dat Europeanen de waarde van het leren van talen erkennen. Dit vergroot niet alleen hun persoonlijke en professionele kansen, maar versterkt ook onze collectieve identiteit en wederzijds begrip.”