Newsroom. © Ibtisam Maghroud

Eind september betekent de start van het hoger onderwijs, en bij Howest Journalistiek begint het academiejaar traditiegetrouw met de Newsroomdays. Tijdens deze tweedaagse kruipen studenten in de huid van een echte journalist, verdeeld over verschillende deelredacties. “Want journalist word je door journalist te zijn.”

Binnenland, sport en regionieuws. Het is maar een greep uit de verschillende redacties die vandaag aan het werk zijn in the Penta, de Howest-campus in Kortrijk waar de studenten Journalistiek les volgen.

Studenten Journalistiek uit het eerste, tweede en derde jaar werken samen om nieuws te brengen vanuit verschillende invalshoeken. Het doel? Zo veel mogelijk journalistieke producten afleveren en daarbij de kneepjes van het vak leren.

Deelredacties

De studenten worden opgedeeld in acht deelredacties, elk met een eigen onderwerp. Zij zoeken bestaand nieuws en brengen dat vanuit een frisse, originele invalshoek. Dit lijkt een flinke uitdaging, maar gelukkig kunnen de eerste- en tweedejaars rekenen op de begeleiding van de derdejaars, die de rol van hoofdredacteur op zich nemen.

“Ik vind de Newsroomdays tot nu toe een spannende, maar vooral leerrijke ervaring,” vertelt eerstejaarsstudent Roan, die deel uitmaakt van de Human Interest-redactie. “We maken journalistieke stukken om het vak beter te leren kennen. Ik heb het erg naar mijn zin en kijk uit naar de rest van de opleiding,” voegt hij lachend toe.

“Je bent zeer actief bezig, want journalist word je door journalist te zijn”

Op de Buitenland-redactie wordt hard gewerkt om actueel nieuws uit de wereld te filteren en om te zetten in verhalen. Tweedejaarsstudent Gianni is enthousiast: “Ik heb hoge verwachtingen voor het verdere verloop van de Newsroomdays. Het voelt alsof je al echt in het werkveld staat. Je bent zeer actief bezig, want journalist word je door journalist te zijn.”

Ook docent Nico Van den Abeele is tevreden met wat hij ziet. “Ik merk een enorme gedrevenheid bij de studenten. Ze willen echt nieuws maken en zijn enorm geïnteresseerd in wat er in de wereld gebeurt. Zelfs de eerstejaars laten al zien dat ze een neus hebben voor goede verhalen. Ik zie veel potentieel in de nieuwe studenten.”

Daarnaast stelt derdejaars Wout voor om het concept uit te breiden met een videoreportage. Naast de geschreven stukken en de audioredactie zou elke redactie aan het einde van de dag één reportage maken. Deze reportages worden vervolgens samengevoegd tot een mini-journaal als afsluiting.