Foto: Matthys De Jonckheere

De newsroomdays van onze toekomstige journalisten

De eerste-, tweede- en derdejaars journalistiek hebben de newsroomdays succesvol afgewerkt. Onderverdeeld in verschillende redacties, onder leiding van de laatstejaars werkten ze twee dagen lang in een redactie. De bedoeling was dat er op het einde van de dag verschillende uitgewerkte artikels, reportages en audiostukken op de nieuwssite kwamen.

De newsroomdays zijn ongeveer tien jaar geleden gestart. Het was toenmalig docent Tom Van Gijsegem, nu werknemer bij radio 2, die het concept heeft bedacht. “In de loop der jaren zijn er al veel aanpassingen gebeurd. In het begin waren er maar twee redacties die een volledige dag duurden, de andere kregen maar een halve dag. Dat was voor ons organisatorisch al heel moeilijk. Nu krijgt elke redactie een volledige dag de tijd. Gisteren werd dat al fijn bevonden door de derdejaars” zegt Gerti Wouters, opleidingscoördinator van Journalistiek. Zelf hebben de docenten besloten om minder in te grijpen en de volledige verantwoordelijkheid bij de derdejaars te leggen, de hoofdredacteurs van de newsroomdays.

Doel

Per jaar zijn er verschillende doelen voor de leerlingen Journalistiek. “De eerstejaars kregen in het begin van het academiejaar enkele workshops. Het is de bedoeling om met de newsroomdays ze echt kennis te leren maken met Journalistiek. Uiteraard beoordelen we de eerstejaars niet op wat ze maken, aangezien ze nog nauwelijks iets hebben geleerd. Het is belangrijk voor de eerstes dat ze een goed beeld krijgen op wat deze richting inhoud en dat het niet 24/7 over sport zal gaan bijvoorbeeld” zegt Wouters. Voor de derdejaars zijn er heel wat andere doelen. “We willen onze derdejaars de mogelijkheid geven om ze zoveel mogelijk redactie-ervaring op te laten doen met zicht op hun stage”, zegt docent Sander Van Nieuwenhuyse.

Leerlingen aan het woord

De derdejaars van dit academiejaar, werden nu hoofdredacteur van een redactie. “We zijn zelf nog jong en om dan iemand anders werk te verbeteren is altijd wat lastig, maar uiteindelijk is het zeer leuk om te doen. Door elkaar te helpen krijg je een beter stuk. Persoonlijk ben ik tevreden over het geleverde werk van mijn team. Het was vooral een leerrijk moment voor ons allemaal” aldus Marlon Algoet, student Sportjournalistiek. Ook voor de eerstejaars was het een bijzonder moment. “In het begin was het wat zoeken, maar gelukkig stonden de tweede- en laatstejaars klaar om ons te helpen. Ze gaven ook tips die we komende jaren zeker kunnen gebruiken.” zegt Jenna Lebrun, eerstejaars student Journalistiek.