Foto: Bas Vermeersch

Ruim een derde van de auto’s op de baan zijn bedrijfswagens: maar wat met het klimaat? 

Uit cijfers van de Belgische organisatie Acerta, een human resources-dienstverlening, blijkt dat 22% van werknemers in de privésector met een bedrijfswagen rondrijden. Dat is een stijging van zo’n 2,5% in vergelijking met vorig jaar. Meer en meer mensen beschikken dus over een bedrijfswagen en dat is een slechte evolutie, zeker met de klimaatsverandering. Een alternatief is het openbaar vervoer, maar dat wordt enkel duurder. Een ticket bij de bussenmaatschappij De Lijn is gestegen van 2€ naar 2,50€ en tickets bij de treinmaatschappij NMBS willen ze 10% duurder maken vanwege de inflatie. 

Klimaat

Met de huidige klimaatverandering zorgt deze toename van auto’s niet tot een beter klimaat. Het wordt warmer en daarbij helpt de CO2-uitstoot van de wagens niet. Ook door de toename van mensen met auto’s is er veel meer verkeer en duurt het langer om ergens naartoe te rijden wat dan weer lijdt tot nog meer verbruik van CO2. Is het niet beter om deze bedrijfswagens te vervangen met elektrische fietsen of elektrische wagens? Bijvoorbeeld het sanitaire bedrijf Van Marcke geeft ongeveer de helft van de werknemers een elektrische fiets, het gaat over ongeveer 600 van de 1300. Om een wat beter zicht te krijgen op de situatie spraken we met voormalig verantwoordelijke van bedrijfswagens bij de regionale televisiezender Focus WTV, Philip Dockx. “Naar schatting beschikt een derde van de Belgen een bedrijfswagen”, vertelt Dockx. De auto is nog steeds het meest vervuilende transportmiddel. Ook gaat rond de tachtig procent van de Belgische bevolking met de auto naar het werk. Dus dit is niet vanzelfsprekend om een groot deel van deze mensen met de elektrische fiets of -auto te laten gaan.

Fiscale voordeel werkgever

“Tegenwoordig zijn de bedrijfswagens niet meer voor transport, maar meer als verloning om een voordeel te geven aan werknemers die beter presteren”, stelt Philip. Werkgevers doen dit ook zodat ze niet een hoger loon moeten geven. Alhoewel het niet goed is voor het klimaat is dit in de tegenwoordige toestand een vanzelfsprekende keuze voor de werkgever. Dit komt door dat de belastingen op lonen zo hoog liggen. Ook is het geven van een bedrijfswagen vaak in samenhang met een tankkaart, deze tankkaarten zorgen er volgens Philip ook voor dat werknemers vlugger op vakantie gaan met de auto doordat de kosten voor benzine op het bedrijf staan. Philip Vercruysse zelf had ook een bedrijfswagen maar heeft deze afgestaan deels voor het klimaat en deels voor een betere vergoeding. In respons op de media zeggen bedrijven dat ze recentere en milieuvriendelijke wagens gebruiken. Zoals Philip Dockx al eerder vertelde is dit gewoon vergoeding in natura inzetten om minder belastingen op loon te moeten betalen.

Skipr-kaart

“De Skipr-kaart, een goed alternatief voor een bedrijfswagen”, stelde Brecht Vercruysse een federale actieve mobiliteitsambtenaar. De Skipr-kaart is een app waarbij je de bedrijfswagen vervangt door een mastercard waarmee al uw mobiliteitskosten vergoed worden bijvoorbeeld treintickets, bus tickets en kosten aan de fiets. Ook wordt het budget dat je normaal zou krijgen voor een bedrijfswagen aan de eigenaar van de kaart toegekend.

Fietsvergoeding

De fietsvergoeding is ook een alternatief voor een bedrijfswagen. De fietsvergoeding wordt toegekend aan de werknemer door de werkgever. Dat betekent dat de eigenaar van de fiets per afgelegde kilometer tegenwoordig 0,24 euro toegekend krijgt. Dit kan uiteraard nog bevorderd worden, maar dat is een verband tussen werknemer en werkgever.