Sinds eind oktober is er opnieuw Chaudfontaine te vinden bij Delhaize. (foto: Dylan Rosseel)

Waar was de Chaudfontaine naartoe?

Heeft u de afgelopen maanden minder Chaudfontaine in de rekken zien staan? Kreeg u een ander merk plat water of bruiswater op café of op het werk? De waterfabrikant heeft een aantal moeilijke maanden achter de rug. Door noodweer liep de fabriek van Chaudfontaine afgelopen zomer onder, met productie- en leveringsproblemen als gevolg. Een viertal maanden later lijkt het ergste achter de rug, maar wat waren de gevolgen voor de consument en voor de waterfabrikant zelf?

De overstromingen van midden juli die grote delen van Wallonië troffen, spaarden ook de mineraalwaterbottelarij van Chaudfontaine niet. Het gelijknamige dorp in Luik, waar de fabriek zich bevindt, was een makkelijke prooi doordat de rivier de Vesder Chaudfontaine doorkruist. Zo kwam een groot deel van het dorp blank te staan.

De gelijkvloerse verdieping van de fabriek van Chaudfontaine kwam onder water te staan. De schade was enorm, want daar vinden de productie en distributie plaats. Om de schade te beperken, verdeelde Chaudfontaine eerst de nog beschikbare voorraden. Een maand na stopzetting kon de productie weer gedeeltelijk hervat worden. De fabriek draaide toen aan tweederde van haar capaciteit. Doordat de productie enkele weken stillag, konden er geen nieuwe leveringen plaatsvinden en raakten ook de voorraden op. Zo was er dus op vele plaatsen tijdelijk geen Chaudfontaine meer beschikbaar. Nog een maand later, op 13 september, kon de waterfabrikant starten met de eerste leveringen. De eerste, maar niet al hun klanten konden meteen geholpen worden.

Gevolgen voor de (eind)consument?

Chaudfontaine is geen kleine speler in België, getuigt ook de overname van het bedrijf door de Coca-Colagroep in 2003. In de fabriek wordt jaarlijks zo’n 125 miljoen liter aan drank geproduceerd. Het water komt in de meeste gevallen niet rechtstreeks terecht bij de eindconsument. De rechtstreekse klanten van het bedrijf zijn onder andere de warenhuizen, drankencentrales en horecazaken. Hoe zijn zij de afgelopen maanden doorgekomen?

Chaudfontaine wou aanvankelijk tegen midden september opnieuw beginnen leveren aan warenhuizen. Dat lijkt niet helemaal gelukt te zijn. Eind oktober pas ontving de winkel van Delhaize in de Loofstraat in Kortrijk een eerste lading van het mineraalwater. Ondertussen lijkt het leveringsprobleem bij de warenhuizen wel opgelost. “We hebben tot midden september kunnen gebruikmaken van onze voorraad. In totaal hebben we dus toch wel een maand zonder Chaudfontaine gezeten, zowel plat water als bruiswater. Dat is natuurlijk niet ideaal, want in onze winkel is Chaudfontaine één van de best verkopende soorten water. Gelukkig waren de klanten zeer begripvol voor de situatie. Toch merk je wel dat ze tevreden zijn nu er opnieuw Chaudfontaine beschikbaar is”, aldus Thomas Bossuyt, werknemer van het Delhaize-filiaal in de Loofstraat in Kortrijk.

Voor de meeste horecazaken was het nog wat langer wachten. Pascal Moyaert van Café des Arts in Kortrijk ontving op 22 november een eerste lading Chaudfontaine. Toch nog een maand later dan de meeste warenhuizen. “De eerste weken konden we dat wel opvangen met onze voorraad. Daarna was ik genoodzaakt om tijdelijk een ander merk water te verkopen aan mijn klanten. Gelukkig was dat geen al te groot probleem, want ik zal hierdoor geen klanten verliezen. Al ben ik wel blij dat ik weer Chaudfontaine kan aanbieden. Voor mij is het namelijk voordeliger om Chaudfontaine aan te kopen. Ik verkoop hier Coca-Cola en zij bieden mij een korting aan op hun andere producten, waaronder dus ook Chaudfontaine.”

Leveringsproblemen, niet zo uitzonderlijk?

Leveringsproblemen zoals bij Chaudfontaine zijn eerder uitzonderlijk. Het was moeilijk te voorspellen dat het noodweer voor zoveel schade zou zorgen. Er zijn natuurlijk wel andere oorzaken voor leveringsproblemen. Thomas Bossuyt heeft voldoende ervaring met leveringsproblemen in Delhaize. “Vaak zijn bepaalde producten even niet in de rekken te vinden door problemen in de fabriek of door rebranding van het product. Zo hebben wij bijvoorbeeld twee weken geen cornflakes van Kellogg’s kunnen aanbieden omdat ze bij Kellogg’s hun verpakking wilden aanpassen voor de kerstperiode. Bij dat proces liep er wat mis, waardoor wij tijdelijk geen levering ontvingen.” Ook gebeurtenissen op een ander continent kunnen hier voor leveringsproblemen zorgen. “In maart blokkeerde een containerschip het Suezkanaal in Egypte. Sommige van onze producten komen via dat kanaal tot bij ons. Dat was dus ook een vrij hectische periode, maar gelukkig is zoiets vrij uitzonderlijk”, besluit Bossuyt.