In Halle kan je H2 tanken bij DATS24. (foto: Hannelore Spileers)

De toekomst of een verloren concept?

Al jaren is de uitstoot van auto’s een probleem. De CO2 vervuilt de lucht en is een van de grootste oorzaken van de klimaatopwarming. In België komt een vierde van de CO2-uitstoot door wagens. Elektrische auto’s lijken de oplossing. Vanaf 2029 moeten alle nieuwe voertuigen elektrisch zijn, maar is Vlaanderen daar klaar voor? Er is echter een andere optie, een auto op waterstof. Waarom zien we amper zulke auto’s rijden?

Momenteel zijn er maar twee verschillende merken die een auto op waterstof verkopen. In 2014 bracht Toyota als eerste zo een op waterstof rijdende auto op de markt, de Toyota Mirai. Vier jaar later volgde Hyundai met de Nexo. De beperkte keuze is een van de oorzaken dat weinig mensen een auto op waterstof kopen.

Een auto op waterstof is eigenlijk een elektrische auto waarbij de elektriciteit wordt opgewekt door een brandstofcel. “Door waterstof op een chemische manier te laten reageren, krijg je stroom. De emissie die vrijkomt, is dan enkel water” legt auto-expert Joost Bolle uit. Hierdoor komen dus geen vervuilende stoffen vrij en zijn de zware batterijen niet meer nodig.

De perfecte oplossing?

Auto’s op waterstof bieden een oplossing voor enkele problemen. Ten eerste stoot zo een auto enkel water uit. Het is dus een zero-emissie voertuig. Elektrische voertuigen zijn dat ook, maar die wagens hebben een grote batterij nodig die de energie opslaat.

Dat op zich heeft al een groot nadeel, want belangrijke bestandsdelen van een batterij zijn lithium en kobalt. Door de stijgende verkoop van elektrische auto’s, stijgt ook de vraag naar die grondstoffen waarvan de hoeveelheid op aarde beperkt is. Als we ze blijven gebruiken, zullen we tegen 2050 niet meer genoeg lithium en kobalt hebben. In een auto op waterstof zit geen batterij, maar wel een brandstofcel die voor elektriciteit zorgt. Hierdoor heb je die specifieke grondstoffen niet meer nodig.

Toch enkele nadelen

Waarom rijden dan niet meer mensen met een auto op waterstof? Volgens Joost Bolle zijn daar verschillende redenen voor. “Ten eerste is het aanbod heel klein. In principe zijn er maar twee modellen op de markt. Die zijn ook zo duur dat die niet voor iedereen in aanmerking komen.” Het model van Toyota heb je voor ongeveer 64 000 euro. De prijs voor een Hyundai Nexo ligt nog 20 000 euro hoger. Hierdoor is het voor particulieren moeilijk om een van deze modellen aan te schaffen.

Een ander probleem is het aantal waterstofstations. In België zijn momenteel zes stations waar je waterstof kan tanken. De meeste daarvan zijn in een DATS24 station van Colruyt Group. Zo kan je tanken in bijvoorbeeld Zaventem, Antwerpen, Leuven en Halle. De prijzen van waterstof zijn vergelijkbaar met die van benzine. Een kilo waterstof kost ongeveer tien euro en brengt je 100 km ver. In een tank kan ongeveer zes kilo. Voor 60 euro kan je dus 600 km rijden.

In Halle kan je H2 tanken bij DATS24. (foto: Hannelore Spileers)

“Om waterstof op meer plekken beschikbaar te stellen moet een hele infrastructuur worden gebouwd. Het gas is niet eenvoudig om op te slaan. Je kan niet zoals bij benzine een tank vullen. Dat gas mag niet ontsnappen en ook de juiste temperatuur in belangrijk” zegt Bolle. België heeft momenteel het grootste waterstofnetwerk van de wereld met ruim 600 km aan pijpleidingen die door het hele land lopen. Maar zelfs dat is nog niet genoeg.

Waterstof vind je ook niet zomaar. Je maakt het door middel van elektrolyse van water, een chemische reactie. Dat proces kan enkel met behulp van elektriciteit. Om ervoor te zorgen dat de waterstof effectief groen is, moet die elektriciteit ook opgewekt worden op een groene manier. “Stel dat je die elektrolyse enkel kan doen met elektriciteit gemaakt door steenkoolcentrales, wat is dan de meerwaarde voor het milieu?” vraagt Bolle zich af.

Al deze nadelen zorgen ervoor dat weinig mensen met een waterstofauto willen rijden. Zelfs bestaande tankstations verdwijnen omdat te weinig mensen er gebruik van maken. “Ik twijfelde om een auto op waterstof te kopen, maar de prijs is echt onbetaalbaar en het is niet praktisch om met een auto op waterstof te rijden” zegt Yves D’Hoker die nu met een elektrisch voertuig rijdt. Ook autofabrikanten stellen de productie van een waterstofauto uit en wachten liever af.

In Erpe Mere kan je geen waterstof meer tanken, terwijl dat enkele maanden geleden wel nog kon. (foto: Hannelore Spileers)

Auto’s op waterstof kunnen dus een oplossing bieden, maar dan moeten eerst nog enkele obstakels aangepakt worden. De vraag is: zijn de overheden bereid om hier tijd en geld in te steken, of focussen ze zich toch op elektrische voertuigen?