Parkeren met SUV wordt duurder in Duitse studentenstad

Het parkeertarief voor SUV’s wordt in de Duitse stad Tübingen verzesvoudigd. Hieronder vallen auto’s zwaarder dan 1800kg, voor elektrische auto’s ligt de grens op 2000kg. Zij betalen ongeveer 180 euro per jaar om in de stad te parkeren, dat zegt de Duitse krant Stuttgarter Zeitung.

Waarom?

Burgemeester Boris Palmer voert de maatregel in om de universiteitsstad groener te maken. Hij streeft naar een klimaatneutraal Tübingen tegen 2030. Palmer zal de opbrengst van het parkeergeld gebruiken om het openbaar vervoer goedkoper te maken. Zo zal de stad op termijn autovrij worden. Andere Duitse steden overwegen nu om ook in hun stad de parkeertarieven op te slaan. 

Wat met SUV’s in België?

Maatregelen voor SUV’s lagen eerder al op tafel in België. Dat is moeilijk volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde omdat er geen wettelijke bepaling is over wat een SUV precies is. Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo van de VUB vindt luxe terreinwagens gevaarlijk en niet duurzaam. Zij stelde no-SUV-zones voor in de stadscentra.

Wat vinden mensen in de stad er zelf van? Guy De Winne uit Brussel heeft geen last van SUV’s in het bijzonder. “Een kleine auto is even vervelend als een grote. Er rijden nog te veel oude auto’s rond die nog vervuilender zijn”, zegt De Winne. Volgens de Brusselaar is er op straat toch niet genoeg parkeerplaats voor de terreinwagens, toeristen gaan meestal naar een parkeergarage. “Bewoners hier letten er niet op, alleen politici storen zich eraan”, zegt Guy De Winne.