Foto door Anastasia Shuraeva via Pexels

UEFA pompt geld in vrouwenvoetbal en verdubbelt prijzengeld EK 2022

Het Uitvoerend Comité van de voetbalfederatie UEFA keurde gisteren een aanzienlijke verhoging van het prijzengeld voor het Europese Kampioenschap vrouwenvoetbal goed. Ze beslisten dat met oog op het aankomende EK dat in de zomer van 2022 plaatsvindt in Engeland.

De 16 gekwalificeerde teams delen een pot van €16 miljoen, het dubbele van de prijzenpot op het EK van 2017 in Nederland. Daarnaast wordt voor het eerst een som van €4,5 miljoen uitgetrokken voor de Europese ploegen die spelers op het EK tewerkstellen voor hun bijdrage aan het tornooi. Meer  details over de verdeelsleutel zouden volgens de site van de UEFA in de komende dagen bekendgemaakt worden.

Voor de Red Flames is dat alleszins goed nieuws. Isabelle Iliano (24) is verdediger voor Club YLA en de Red Flames: “Dit is een start. Meer geld in het vrouwenvoetbal is een goed signaal naar de toekomst toe. Het is een begin en nu moet die lijn doorgetrokken worden. Het verschil met de mannen is nog groot, maar deze evolutie is positief en veelbetekenend.”

Ook kondigde het Uitvoerend Comité een “solidarity payment model” aan om ervoor te zorgen dat er via de UEFA Champions League geld doorsijpelt naar de kleinere clubs. Dit moet de basis van het vrouwenvoetbal in heel Europa verstevigen en de tak financieel sterker maken. Ook dit plan moet nog volledig uit de doeken gedaan worden. Uit de weinige bekendgemaakte details over dit model blijkt wel dat de steun gepaard gaat met een nog groter aandeel voor de vijf grootste voetbalbonden (Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk) die al de plak zwaaien in het Europese voetbal.

Iliano vindt dit de goede manier om het vrouwenvoetbal te steunen: “Deze maatregelen werken complementair. Alles start bij grassroots-voetbal. Voetbal start bij kleinere clubs. Daar kunnen ze doorgroeien tot topspeelsters en zo anderen inspireren.”

Het vergroten van de financiële geldstroom en de introductie van clubvoordelen zijn een strategische zet van de UEFA. Met hun initiatief TimeForAction wil het ervoor zorgen dat meer en meer geld gepompt wordt in het vrouwenvoetbal.