Drinken we binnenkort koffie geproduceerd zonder koffiebonen?

Heeft u ooit al gehoord van de termen Coffea Arabica en Coffea Robusta? Dit zijn de twee populairste koffiebonen voor het produceren van koffie. Door de klimaatverandering zijn deze twee koffieplanten met uitsterven bedreigd. Onderzoekscentrum VTT in Finland is een experiment gestart om koffie te maken zonder bonen.

Als gevolg van de klimaatverandering, bevolkingsgroei en ontbossingen verdwijnt er heel wat biodiversiteit. Koffieplanten groeien alleen bij tropische temperaturen, en vooral op plaatsen zoals Midden- en Zuid-Amerika en Zuid-Oost Azië. Er is dringend een alternatief nodig, meer dan de helft van zestig boonsoorten zouden binnen vijftig jaar uitgestorven zijn.

Alternatief

Door een toenemende vraag naar koffiebonen zijn wetenschappers opzoek naar een alternatief om de toekomstige schaarste te onderdrukken. Het is niet meer mogelijk voor koffieboeren om dit product op natuurlijke wijze te blijven leveren. Volgens het Finse onderzoekscentrum VTT zijn ze erin geslaagd om via celcultuur een replica te ontwikkelen.

Onder leiding van Dr. Heiko Rische slaagt VTT via celkweekmedia erin om gelijkaardige cellen te kweken. Het is makkelijker na te maken dan producten met dierlijke cellen, waardoor de chemische koffieboon niet duur zou zijn. Volgens Dr. Richer is dit de potentiële oplossing in de cellulaire landbouw die binnen vier jaar op de markt kan komen.

Julia’s koffiebar

Wij gaan langs bij Julia’s in Kortrijk, een koffiebar dicht bij het station. Julia Roelstraete opende drie jaar geleden haar eerste zaak. “Klanten komen een simpele cappuccino drinken of een taartje eten”, zegt Julia. Door zelf te experimenteren met smaken ontdekt ze nieuwe varianten om de klanten te blijven verrassen.

De namaak koffie valt bij haar niet in de smaak. Julia twijfelt over de gelijkwaardigheid van de smaak van échte koffie. De prijs is voor Julia ook een belangrijke factor: “Klanten komen naar hier om te kunnen genieten van een betaalbare koffie. Je kunt niet zomaar de prijs verhogen, en de klanten tevreden houden”, beweert Julia.