Atleten of stijliconen? Deze NBA-sterren zijn beiden

Atleten van onze tijd zijn meer dan alleen atleten. Ze zijn sterren, modellen, voorbeelden voor de jeugd en levende reclameborden. Het is dan ook evident dat ze die status gebruiken om merken te promoten. Spelers van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA zijn daar misschien wel de beste in. Ze bereiken heel de wereld met sociale media en meer en meer spelers collaboreren met grote bedrijven. Vandaag kijken we naar de voornaamste basketbalsterren en hun eigen kledingmerk.

2005 NBA Dress Code

De dagen waar NBA-spelers moesten aankomen in maatpak of trainingspak zijn al lang weg. In 2005, tijdens het ‘Gangsta Rap’ -tijdperk, en onder invloed van Allen Iverson, besliste David Stern, toenmalig voorzitter van de NBA, om alle andere soorten kleding te verbieden. “Niet professioneel genoeg”, zo luidde het. De dominante zwarte meerderheid in de NBA zag het als een aanval op de Afro Amerikaanse cultuur. 

Vandaag de dag kunnen spelers dragen wat ze maar willen, met enkele kleine regels. Waar er vroeger een echte code waren, zijn er vandaag de dag slechts een handvol richtlijnen. De spelers experimenteren enorm veel met hun stijl. Hieronder enkele spelers met hun eigen merk, en wat er voor die merken aankomt in de nabije toekomst.

Nick Young – Most Hated 

In 2016 werd Nick Young de eerste NBA-speler met een eigen kledingmerk, en zelfs na zijn NBA-pensioen is Most Hated één van de voornaamste merken van een NBA-speler. Het is dan ook passend dat Young de bijnaam “Swaggy P” kreeg tijdens zijn speelcarrière, voor zijn extravagante stijl.

Na een recente collectie jassen, sweaters, pulls en t-shirts, is de aankomende collectie van Most Hated een mix van shorts en broeken met een terugkerend ‘tie-dye’ thema. Een datum is er nog niet voor de verkoop, maar Most Hated is intussen al veel gegroeid waardoor ze niet meer enkel afhangen van nieuwe collecties. Oude collecties worden vaker terug in voorraad gebracht, dus daar valt zeker ook naar uit te kijken. 

Russell Westbrook – Honor The Gift

De grootste NBA-ster die in de kledingindustrie is. De meest waardevolle speler van 2017 lanceerde in hetzelfde seizoen zijn eigen merk, met nadruk op zijn Inner City afkomst. Westbrook heeft al jaren de meest extravagante outfits in de NBA, en Honor The Gift is even uniek. Westbrook is actief in elk deel van het creatieve proces, en wordt daarin bijgestaan door 3 medewerkers. Met bijna 80.000 volgers op Instagram is Honor The Gift de grootste kledinglijn van een NBA-speler.

Recent werd de ‘City Of Angels’ collectie uitgebracht, om Los Angeles te vieren, de stad waar Westbrook is geboren en waar hij volgend jaar zal spelen voor de Lakers. Met de reeks ‘Inner City Love’, die reeds enkele uren geleden werd aangekondigd, is het bedrijf al toe aan zijn 9de collectie. De nieuwe stukken zijn geïnspireerd door de muziek van Westbrook’s jeugd. Voor het eerst experimenteert het bedrijf ook met nieuwe materialen en met de hand genaaide letters. De nieuwe collectie staat op het programma voor deze herfst.

Norman Powell – Understand The Grind

Norman Powell werkte zijn weg naar boven in de NBA, nadat hij pas laat werd gekozen in de draft van 2015 door de Toronto Raptors. Hij kwam daarom met de slogan Understand The Grind, en maakte er later een kledinglijn van. Powell groeide uit tot een publiekslieveling in Toronto en UTG werd het favoriete merk van de Raptors-spelers op matchdagen en het motto voor het team. 

In Maart werd Powell door de Raptors naar de Portland Trail Blazers gestuurd, maar dat weerhield hem niet van zijn merk verder te zetten. Een nieuwe collectie speciaal voor de Blazers komt eraan, met al 1 ‘Rose City’ T-shirt te koop, en UTG is zelfs uitgebreid tot kleding voor vrouwen. De nieuwste collectie van de maand september is volledig gebaseerd op sportkledij voor vrouwen, en is volledig gemaakt uit duurzaam gerecycleerd materiaal. 

Larry Nance Jr. – N.A.

Larry Nance Jr. is een speciaal geval. Zelf heeft hij geen kledingmerk, maar het initiatief dat hij heeft genomen is merkwaardig genoeg om het te vernoemen. Toen de coronacrisis toesloeg kwamen enorm veel kleine bedrijven in gevaar, en Nance wou de mensen uit zijn stad Cleveland helpen door dit seizoen voor elke wedstrijd een t-shirt te dragen van een klein lokaal bedrijf. Eigenaars konden een t-Shirt en hun verhaal naar Nance sturen.

Vorige maand werd Nance, net zoals Powell, naar de Trail Blazers gestuurd. Aangezien velen nog niet zijn hersteld van de coronacrisis, liet hij meteen weten dat hij zijn initiatief ook wou behouden in Portland, wat hem meteen een favoriet maakte bij de supporters, zonder ooit een wedstrijd te hebben gespeeld voor het team. 

Meer op komst

De trend van NBA-spelers met een eigen lijn zal ook blijven doorgaan. De spelers in de competitie kleden zich maar al te graag fris aan om op de Instagram-pagina LeagueFits getoond te worden. Hier worden de best geklede spelers dagelijks getoond. Nu de contracten in de NBA jaarlijks groter en groter worden, zullen ongetwijfeld meer spelers een eigen lijn lanceren.