Fantasierijke ontwerpers kunnen een blanco mondmasker bewerken en een eigen exemplaar ontwerpen. © Visix

Speuren naar het juiste motiefje

Omdat ze op veel plaatsen verplicht zijn, kan het bijna niet anders dat mondmaskers dé modetrend van 2020 zijn. Iedereen heeft er eentje nodig en daar spelen veel bedrijven op in. Er zijn zelfs veel creatievelingen die zich aan eigen ontwerpen wagen om de wereld van hun smaak te overtuigen.

De coronacrisis heeft veel sectoren compleet omvergeblazen. Sporters kunnen niet meer in competitie gaan zweten, acteurs en poëten moeten hun woorden nog even inslikken terwijl ze uitkijken om ze rijkelijk rond te strooien en horeca-uitbaters missen de gezellige smalltalk in hun café. Het lijkt alsof alle gewoontes uit ons dagelijkse leven overhoop liggen, maar dat is niet zo. Doordat het coronavirus ons leven infiltreert, geeft het de kans aan een nieuwe modetrend om zijn intrede te doen, het mondmasker.

‘Reddende’ engel

Ze zijn haast niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Stefaan Devlaminck, productieverantwoordelijke bij het textielprintbedrijf Visix uit Roeselare, merkt sinds de coronacrisis een enorme verandering in de productie van het bedrijf: “In normale tijden staat Visix bekend voor bedrukkingen op tenten, vlaggen, standen op beurzen en banners. Sinds april is ons roer helemaal omgeslagen. Omdat de winkels moesten sluiten en organisatoren massa-evenementen annuleerden, lag onze productie voor vlaggen en banners op beurzen ook helemaal stil. De nieuwe maatregel heeft ons eigenlijk een beetje gered, want plots deed het mondmasker zijn intrede. Tijdens de volledige maand april produceerden we bijna enkel maar mondmaskers.”

Perfect match

Dat is helemaal niet vreemd. Nu een mondmasker op veel plaatsen verplicht is, gaan consumenten op speurtocht naar het juiste hippe en trendy motiefje. Sommige fashionista’s gaan op zoek naar een mondmasker dat perfect matcht met de kleur van hun outfit. Andere mensen roven dan weer de webshop van hun favoriete artiest of band leeg. “We ontvangen enorm veel bestellingen van bedrijven die hun gepersonaliseerde mondmaskers op de markt willen brengen. We merken echt wel dat mondmaskers de nieuwe trend van 2020 zijn. Ik verwacht ook niet meteen een daling in het aantal bestellingen, integendeel. We merken ook dat steeds meer klanten kleinere bestellingen plaatsen”, vertelt Devlaminck.

Steeds meer klanten plaatsen kleinere bestellingen, dat is het teken dat de vraag naar variatie enorm groot is. Ontwerpers gaan aan de slag met de mondmaskers in de hoop dat ze zullen aanslaan bij het grote publiek. Sommige designers maken standaardmotiefjes die bij veel outfits te passen, andere springen dan weer meteen in het oog. Er zijn zelfs klanten die één bestelling plaatsen om gewoon hun eigen uniek mondmasker te kunnen dragen. “Het mondmasker is een nieuw deel van de standaardkledij geworden. Ik verwacht niet dat het snel zal veranderen. Het zal volgens mij niet lang meer duren voor er een afdeling ‘mondmaskers’ zal verschijnen in kledingwinkels”, aldus Devlaminck.

Een voordeel aan gepersonaliseerde mondmaskers is dat het tekort aan medische exemplaren niet drastisch zal verergeren. Particulieren grijpen meer naar stoffen maskers die ze een eigen touch kunnen geven. De kans is dus ook groot dat er binnenkort pop-upmondmaskershops in het straatbeeld verschijnen.