© FOMU

Antwerps fotomuseum brengt expo naar je kot

Door de lockdown moesten alle musea twee maanden de deuren sluiten. Het Antwerpse fotomuseum (FOMU) bood een alternatief en bracht met de videoreeks ‘Stephan Vanfleteren: Present at home’ het museum naar de woonkamer. “De videoreeks is een groot succes”, zegt Sarah Skoric, assistent-persverantwoordelijke bij FOMU.

Sinds 23 maart kunnen fotografieliefhebbers een online videotentoonstelling van Stephan Vanfleteren bekijken. In de zesdelige videoreeks begeleidt gids Karolien je door het leven en werk van Vanfleteren. “Toen we hoorden dat de overheid de maatregelen zou aanscherpen en musea moesten sluiten, hebben we dat idee direct opgegooid en uitgewerkt”, begint Skoric. “Op twee dagen hebben we dan samen met de gids en de cameraman alles opgenomen. Ons doel daarbij was om een zo professioneel mogelijk product af te leveren.”

Volgens Skoric kwam het idee voor een virtuele tentoonstelling ook niet uit de lucht gevallen. “We denken al langer na over concepten waarbij we onze collectie naar de huiskamer kunnen brengen. We proberen vooral te achterhalen hoe we bezoekers niet enkel binnen de muren van het museum een beleving kunnen geven, maar ook via de smartphone, de computer en sociale media.”

Digitale bereikbaarheid

Met de virtuele expo wil het FOMU de bezoeker niet alleen een beleving aanbieden, maar ook zijn bereik vergroten. “Enerzijds willen we het museum naar buiten brengen, maar daarnaast willen we het ook openstellen voor een groter publiek dan enkel onze bezoekers.
We willen dus ook een groep aanspreken die we anders zelden bereiken”, verduidelijkt Skoric.

Via de videoreeks kon het museum ook tegemoetkomen aan wie al een ticket voor de tentoonstelling had gekocht. “Er waren nog veel mensen die de expo wilden zien en ook velen hadden al op voorhand een ticket gekocht. Door de lockdown zagen zij hun ticket in rook opgaan. Met de video’s kunnen we hen nu toch een alternatief bieden waarbij ze gratis kunnen genieten van de tentoonstelling.”

Onverwacht succes

De videoreeks staat ondertussen al een tijd online en viel al snel in de smaak. “Het project is tot nu toe een groot succes en dat hadden we niet echt verwacht. Volgens mij danken we dat succes vooral aan de snelheid waarmee we reageerden op de lockdown”, merkt Skoric op. “Toen de maatregelen ingingen, hebben we snel de kans gegrepen om die video’s te maken. Zo konden we ons publiek vanaf het begin iets aanbieden wat de meeste andere musea niet hebben.”

Een van de meest opvallende tendensen is dat de videoreeks zich makkelijk verspreidt. “We hebben de video’s op verschillende platforms gezet en zo hebben we zo’n 200 000 mensen bereikt. Ook de media, scholen en fotografie-opleidingen pikten de video’s op en we merken ook dat de reeks het publiek aansprak.”

Content met niveau

Nu de videoreeks zo’n succes is, denkt het FOMU na over volgende projecten. Concrete ideeën zijn er nog niet, maar het museum geeft de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit. “Door de reacties die we kregen, is het heel interessant om verder uit te zoeken hoe mensen het FOMU kunnen beleven zonder fysiek aanwezig te zijn. Nu, we willen niet eender wat brengen. We zijn bewust bezig met de vraag hoe we kwalitatieve en relevante content kunnen brengen die gelijkaardig is aan wat je in het museum te zien krijgt”, besluit Skoric.

Wie interesse heeft, kan de videoreeks bekijken op het Vimeo-kanaal van FOMU.