Netflix, Disney+, HBOMax en Apple investeren miljarden in hun streamingdienst, wie wint het gevecht om de tv-kijker van de toekomst?

Streamingdiensten domineren het toekomstige medialandschap

In november vorig jaar kreeg de streamingdienst Netflix stevige concurrentie van twee nieuwkomers op de streamingmarkt: Disney+ en Apple. Stap voor stap maken die streamingdiensten een einde aan de traditionele televisie. Online streamingplatformen zijn dé toekomst van hoe wij naar televisie kijken. Heeft Netflix iets te vrezen op de streamingmarkt?

Cijfers liegen niet en zo ook niet bij Netflix. De Amerikaanse streamingdienst kreeg in het eerste kwartaal van dit jaar 15,8 miljoen nieuwe abonnees erbij. Het is de snelste stijging ooit voor Netflix. Bovendien bleven kijkers ook langer voor het scherm hangen. Voorlopig hoeft het streaming platform niet te twijfelen aan zijn positie op de markt. Maar de komst van zoveel streamingdiensten brengt wel gevolgen met zich mee voor de Netflix-kijkers.

Verandering in het aanbod

Vroeger moest je naar de videotheek om een film te huren of kocht je een dvd in de winkel. Met streaming komt de media op een server van dienst te staan. Zo is het dus ook mogelijk om muziek te streamen of games.

Streamingplatformen hebben het doel om een zo uniek mogelijk aanbod aan films en series te hebben. Daarom zal het in de toekomst niet meer mogelijk zijn om films en series van Disney te volgen op Netflix. Disney+ heeft ook Star Wars en Marvel Cinematic Universe onder zijn hoede en daardoor vergroot het aanbod films en series op Disney zeer sterk.

Ook bij HBO Max van WarnerMedia is er een dergelijk verhaal. WarnerMedia is de eigenaar van series als Friends en series van The CW. Dat betekent dat die series in de toekomst ook niet meer op Netflix te zien zullen zijn.

Netflix wint (voorlopig) de ‘streaming war’

Reed Hastings, CEO van Netflix, heeft een eigen theorie over het succes van zijn bedrijf in de streamingoorlog: “Het is belangrijk om te zien hoeveel tijd de consumenten doorbrengen met elke dienst.” Disney+ kreeg in korte tijd na zijn lancering heel wat nieuwe abonnees erbij, maar toch blijft Netflix de gigant in het verhaal.

In het eerste kwartaal van dit jaar kreeg Netflix er 15,8 miljoen abonnees bij. ©TheMotleyFool

35 % van de mensen kijkt meer naar Netflix dan naar welke andere streamingsdienst dan ook, zo blijkt uit een onderzoek van het mediabedrijf ‘Morning Consult’ op 29 maart.

De eerstvolgende concurrenten van Netflix staan op 10 % en 4 %, dit waren respectievelijk Hulu en Disney+. Het onderzoek van ‘Morning Consult’ toont aan dat streamingdiensten als Hulu, Disney+ en Amazon Prime een aanvulling zijn op het abonnement van Netflix.  

Maar niet elke streamingdienst blijkt even succesvol te zijn. Apple heeft namelijk moeite met haar publiek te bereiken. Uit het onderzoek van ‘Morning Consult’ bleek de streamingdienst de beste keuze voor slechts 1 % van de respondenten.

Toekomst van het medialandschap

Het medialandschap is meer dan ooit versplinterd. Wie alles wil bekijken, moet verschillende abonnementen combineren. Bovendien zijn er ook nog altijd illegale spelers op de markt. Zo bestaat er onder meer ‘The Pirate Bay’. Zij werken via een systeem waarmee je peer-to-peer gegevens kan uitwisselen. Een systeem uitermate geschikt voor het downloaden van illegale films en series. Bovendien bestaan er nog andere alternatieven voor illegaal downloaden zoals Popcorn Time. De strijd in de streamingsoorlog is nog lang niet gestreden.