Leeslab in stedelijke basisschool Hulste

De stedelijke basisschool in Hulste wil zijn leerlingen terug laten lezen. Met het leeslab laat de school kinderen op een interactieve manier omgaan met boeken. Zo kunnen de leerlingen naast lezen ook knutselen en boetseren. Het leeslab is een antwoord op het dalend leesniveau. Uit de PISA-test blijkt dat Vlaanderen daar zwak scoort.

Het project werd vorig jaar bedacht na een oproep van toenmalig minister van Onderwijs Hilde Crevits. Het leeslab was één van twintig initiatieven die geselecteerd werd. De school kreeg hiervoor 2500 euro om onder andere nieuwe boeken te kopen. ‘We willen vooral zwakkere kinderen en kinderen die niet graag lezen in contact laten komen met boeken. Toen kwamen wij op het idee om het leeslab te organiseren. Zo lezen de kinderen niet alleen, maar doen ze ook dingen met de boeken zoals knutselen,’ zegt schooldirecteur Leen Pison.

Het leeslab wordt alvast goed ontvangen bij de leerlingen. ‘De kinderen zijn dol enthousiast. Ze verlangen al naar wanneer zij naar het leeslab mogen,’ aldus Pison. De school werkt hiervoor nauw samen met de bibliotheek van Hulste. Ook het stadsbestuur is tevreden met het project. ‘We zijn heel blij dat de kinderen zo enthousiast zijn en zo getrokken zijn opnieuw naar boeken. Iets dat zeer noodzakelijk aan het worden is. Het is een voorbeeld voor de stad,’ zegt Francis Pattyn, Harelbeeks schepen voor Onderwijs.

Het leeslab is nu ook nodig. Uit de PISA-test blijkt dat het leesniveau zakt bij jongeren en kinderen. Dit komt voornamelijk doordat kinderen minder lezen. Zo zakt Vlaanderen uit de top tien van OESO-landen, 36 landen uit de wereld die samenwerken op vlak van ontwikkeling en onderwijs. Daarom blijft het leeslab permanent aanwezig in de school.

Bekijk hieronder de volledige reportage: