‘Er zijn nog veel gevaarlijke fietspunten in Kortrijk’

De stad Kortrijk investeerde de afgelopen jaren al veel in fietsveiligheid. Ze willen dat de fietsers zich veilig voelen in hun stad en minder de auto gebruiken. ‘We moeten in de toekomst nog meer investeren in fietsveiligheid,’ vindt Dries Gellynck van de Fietsersbond.

Vorig weekend kondigde de stad Kortrijk aan dat het in haar deelgemeente Bissegem zal investeren in een groene fietssnelweg. Dat zijn brede fietspaden waar je zo min mogelijk auto’s tegenkomt en die zo lang mogelijk rechttoe rechtaan lopen. De projectleider, Konnector, wil investeren in vier kilometer aan nieuwe fietspaden in Bissegem. ‘Het moet een verbindingsweg vormen tussen het dorpscentrum, stadsgroen Gellynck, sportcentrum Wembley en het centrum van Kortrijk,’ zei schepen van Mobiliteit, Axel Weyts, in Het Laatste Nieuws.

De fietssnelweg in Bissegem is maar een van de vele fietsvriendelijke projecten waarin de stad Kortrijk de afgelopen jaren geïnvesteerd heeft. Zo werd in de Zuid-West-Vlaamse stad afgelopen zomer de eerste fietszone in Vlaanderen geopend. In een gebied van 74 straten krijgen de fietsers (en voetgangers) vanaf nu de voorrang op automobilisten. Begin vorig jaar werd er ook een fietsroute geopend tussen Rollegem en Kortrijk. Via fietspaden is er een rechtstreekse verbinding tussen de twee steden/dorpen.

Nog veel gevaarlijke punten

Hoewel Kortrijk al veel geïnvesteerd heeft in fietsveiligheid, zijn er in de stad nog steeds te veel gevaarlijke punten waar de fietsers voorbij moeten. ‘ Er zijn nog een aantal kruispunten die gevaarlijk zijn, zoals die aan de Appel, de Kinepolis en natuurlijk ook aan het station,’ getuigt Dries Gellynck, voorzitter van de Fietsersbond. Niet alleen de kruispunten, maar ook sommige fietspaden zijn gevaarlijk. ‘Sommige fietspaden voldoen voor ons niet aan de kwaliteitsnormen en zijn veel te smal. Zo is de afstand tussen de fietser en de auto op sommige punten nog geen halve meter en da’s veel te gevaarlijk.’

Ondanks de gevaren die er nog zijn voor fietsers in Kortrijk, vindt Dries Gellynck dat de stad erg haar best doet om de veiligheid van de zwakkere weggebruikers te garanderen. ‘ Er zijn tientallen fietspaden vernieuwd en we zijn ook tevreden dat er een aantal fietsstraten zijn bijgekomen. Ook zijn we gelukkig met de aanleg van de fietszone. Zo kan je zien dat de stad veel belang hecht aan fietsers en hun veiligheid.’

Investeren in de toekomst

Gellynck is heel erg blij met de ontwikkelingen, maar hoopt natuurlijk dat Kortrijk de inspanningen kan volhouden. Er zijn ook enkele zaken waarvan hij hoopt dat ze verder worden uitgewerkt en verbeterd waar mogelijk. ‘Ik vind het belangrijk dat ze van de historische kern van de stad een fietszone maken. Meestal zijn dit toch maar smalle straten waar een auto je niet kan passeren of niet voldoende afstand kan laten. Ook is hij een voorstander van de functionele fietsverbindingen waar de stad de laatste jaren ferm op inspeelde. ‘Het is voor mij cruciaal dat alle 16 functionele fietsverbindingen werkelijkheid worden. Het is ook aangenamere omgeving om door te fietsen, met meer groen en minder auto’s. Ik hoop dus van harte dat de stad beseft dat we in de toekomst nog meer moeten investeren in fietsveiligheid,’ besluit hij.

Dries Gellynck over fietsveiligheid in Kortrijk