(c) Foto: Pixabay

Belgische friet verovert de wereld

Tijdens deze ‘Week van de Friet’ wordt het gele goud in de bloemetjes gezet in de vele frituren in ons land. Frieten zijn bij ons mateloos populair, maar hoe doen ze het als wereldwijd exportproduct? We vroegen het aan Katrien De Nul, promotiemanager bij VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

België is wereldwijd de grootste exporteur van frieten. Tot voor kort focusten de Belgische frietproducenten zich vooral op de Europese markt, maar de vraag naar Belgische friet groeit, vertelt Katrien De Nul. “Europa blijft voor ons een erg belangrijke afzetmarkt, maar we exporteren ook naar Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Ook in Azië groeit de interesse.”

Aziatische markt

Die groeiende interesse is een vrij recent fenomeen. Vooral de laatste jaren is de vraag naar frieten in Azië sterk toegenomen. “De laatste drie jaar hebben we intensief campagne gevoerd in Zuid-Oost-Azië voor de Belgian fries”, aldus De Nul. De Aziatische markt is echter niet alleen voor België een prioriteit. “Momenteel staan de Verenigde Staten en Canada daar nog heel sterk. We zouden graag onze positie verstevigen.”

Het is geen toeval dat de frietproducenten zich op de Aziatische markt richten. “Die landen zijn stuk voor stuk groeiende economieën die boomen met een groot aantal inwoners. Bovendien spiegelen ze zich steeds meer aan de westerse landen. Daarom is Azië voor ons een erg belangrijke markt.”

In de wereldtaal die het Engels is, staan frieten gekend als French fries, wat doet vermoeden dat frieten niet uit België komen. Dit speelt een prominente rol in de promotiecampagne. “Wij proberen in onze communicatie duidelijk te maken dat er toch een groot verschil is tussen Belgian fries en French fries. Belgische frieten zijn dikker, korter en vooral lekkerder”, besluit De Nul.

Beluister hieronder de reportage: