(c) pixabay

Geen jongens- en meisjesafdeling meer in speelgoedwinkels

Frankrijk verbiedt aparte afdelingen in speelgoedwinkels die geklasseerd zijn volgens gender. Met deze stap willen ze genderneutraliteit garanderen. Zo zullen er ook geen folders meer worden bedrukt met meisjes als model voor poppen en jongens die spelen met auto’s.

(c) pixabay

Frankrijk heeft een overeenkomst met bedrijven om genderstereotiepspeelgoed te verwijderen uit hun assortiment. Zo voelt niemand zich gediscrimineerd. Nederlands minister van Emancipatie, Ingrid van Engelshoven (D66) gaat hiermee akkoord. Zij spoort Nederlandse speelgoedwinkels aan om stereotiep speelgoed uit hun assortiment te verwijderen.

Een bedrijf dat alvast het voorbeeld neemt is het Amerikaans bedrijf Mattel die zonet een lijn uitbracht met zes genderneutrale barbiepoppen. Zo kan Ken zowel een jongen als een meisje zijn en Barbie zowel een meisje als een jongen.

Maar wat als de Belgische overheid de wet van Frankrijk ook invoert?

“Speelgoedketen Fun werkt vandaag al niet meer met een jongens-en meisjesafdeling maar met thema’s” dat zegt Joyce Desmaele, persverantwoordelijke van Fun Belgium. Zo zet Fun zich de afgelopen vijf jaar zoveel mogelijk in om reclamefolders genderneutraal te maken.  Zo wordt reclame voor een stofzuiger met zowel een jongen als een meisje afgebeeld.

 “Als het verplicht wordt zal Fun de wet volgen, maar het is een kwestie van evenwicht zoeken tussen wat de overheid opdraagt en de logica van de klant. Want poppen tussen een racebaan zetten is zoals fruit tussen kattenvoer zetten.”