Geen hoge kousen in het wielrennen, wel in triatlon

Deze week was er veel te doen over de sokkenmeter van de UCI. Niet enkel wielrenners rijden met hoge kousen, ook triatleten maken er gebruik van. Bij triatlon mag het dan weer wel, dus dringt zich de vraag op: Wat is het voordeel van de hoge kousen? En welke voordelen zouden wielrenners hier bij hebben? We spraken met de technisch directeur van Triatlon Vlaanderen Reinout Van Schuylenbergh

Remco Evenepoel trok zijn kousen omhoog meteen na de start van zijn WK tijdrit en daar was veel om te doen. Waarom ontstaat er bij het wielrennen zo veel heisa en mag het op triatlon wedstrijden wel ? Sommige triatleten lopen en fietsen met kousen die bijna op voetbal kousen lijken. Anders dan bij wielrennen is het niet enkel voor de aerodynamica. De zogenaamde compressiekousen die triatleten gebruiken, doen veel meer dan dat.

Technisch directeur van Triatlon Vlaanderen Van Schuylenbergh legt uit, “Dat compressiekousen een prestatievoordeel geven, moet nog bewezen worden, maar als de atleet zich bij die kousen comfortabel voelt, kan het wel een placebo effect geven, waardoor ze er beter van gaan presteren. Op lange vluchten of na een wedstrijd worden de kousen ook gebruikt voor herstel, maar ook grotendeels voor comfort.” Van Schuylenbergh heeft zijn twijfels bij de zogezegd aerodynamica van de kousen bij triatleten. “Het aerodynamisch voordeel dat die kousen hebben, zijn veel minder bij triatlon, omdat de snelheden lager liggen en dus ook het effect daarvan afneemt. Aerodynamische kousen worden niet echt gebruikt, maar de compressiekousen gaan ook een aerodynamisch effect hebben door de ruwheid van de stof. Die ruwheid zorgt er dan voor dat, zoals bij een golfbal, de lucht beter gaat kanaliseren en zo ontstaat er een aerodynamisch voordeel.”

Massale kritiek op de UCI

De technisch directeur van Triatlon Vlaanderen heeft begrip voor de beslissing van de UCI “Er moet een duidelijke reglementering zijn. Dat is in elke sport zo. Met de ontwikkelingen van bepaalde materialen moet je op een bepaald moment als organisatie bepalen: we laten het toe of niet. De toepassing van het reglement is moeilijk uit te leggen, waardoor het voor velen moeilijk te begrijpen is. Er was in het verleden ook veel discussie over de gesofisticeerde fietsen waar de UCI dan ook maatregelen heeft moeten nemen.”

Van Schuylenbergh heeft een simpele verklaring voor de kritiek op de regel. “Het is ongelukkig dat er een commissaris in beeld werd gebracht met een tot de verbeelding sprekend meettoestel, dat dan wel veel commentaar en vragen met zich meebrengt van mensen die het niet begrijpen”.