Foto: Google

PostNL wil België veroveren “met snelle service”

Pakjesbezorger PostNL opent een eigen netwerk van 350 pakketpunten in België, dat maakte het bedrijf vandaag bekend. PostNL werkte al samen met het leveringsnetwerk Kariboo!, maar wil nu op eigen initiatief pakketjes rondsturen in ons land. Door het aanbrengen van de nieuwe pakketpunten zijn de klanten van PostNL sneller bereikbaar voor leveringen. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf zo’n 24 uur sneller kan leveren. 

Sinds begin september is PostNL druk bezig met het uitkiezen van nieuwe pakketpunten. De service die ze willen aanbieden blijkt de grote factor te zijn. “We stellen vast dat het bedrijf in 2018 met meer dan 30 procent is gegroeid. We blijven groeien en het uitzoeken van eigen pakketpunten kan de klantentevredenheid alleen maar ten goede komen”, vertelt Lies Florentie, woordvoerster bij PostNL. “Het rationele voordeel van dit systeem is dat wij als bedrijf veel sneller kunnen leveren. In een samenwerking met Kariboo! hebben wij veel minder inspraak bij de leveringen. Dat zorgt voor een langere leveringsperiode.”

Het bedrijf wil inzetten op klantvriendelijke afhaalpunten. Zo kunnen bijvoorbeeld horecazaken of krantenwinkels zich aanmelden. “We krijgen veel spontane sollicitaties van eigenaars die interesse hebben in een samenwerking met ons. Natuurlijk hebben we bepaalde criteria waaraan zij moeten voldoen. Wij polsen naar hoe een bepaalde kandidaat kan meegaan in het PostNL-verhaal. Daarnaast is de locatie ook van belang”, benadrukt Lies Florentie.

Veel interesse 

Een eigen retailnetwerk zorgt voor een gemakkelijkere distributie voor het Nederlands bedrijf. Zo kan het doormiddel van zelfselectie snel en efficiënt een goed afhaalpunt selecteren. “Het is ook belangrijk dat wij als bedrijf een goede, gemakkelijke en vooral een vriendelijke service kunnen aanbieden”, gaat Florentie verder. Een deal tussen beide partijen zorgt voor vele voordelen. “Onze klanten gaan hun pakketje afhalen in een lokale handel- of horecazaak en worden automatisch ook hun klanten. Vele mensen gaan bijvoorbeeld in een krantenwinkel nog iets extra kopen naast het afhalen van een pakket.”

‘Het Goede Boek’ is een boekhandel die gevestigd is in Kortrijk. De winkel is tot nu toe een van de weinige afhaalpunten van PostNL in de West-Vlaamse stad. “Klanten kunnen hier hun pakketjes afhalen maar ook opsturen. Dit moeten ze doen door middel van een label dat ze online kunnen aankopen en afdrukken”, vertelt de uitbater van Het Goede Boek. “Wij geloven er sterk in dat het meewerken als afhaalpunt een positieve invloed heeft op onze verkoop. Nadelen zijn er niet echt, misschien de tijd die we aan dit concept besteden en het beantwoorden van vragen van onze klanten, maar dat is het dan ook.”

Dagelijks zijn zowat 850 pakjesbezorgers van PostNL onderweg in ons land. In het hoofdkantoor en de depots in België werken nog eens een 500-tal mensen.