“Ik ben niet boos, maar hoop dat er snel schot in de zaak komt”

De Britse reisorganisatie Thomas Cook is failliet. Dat nieuws domineerde de afgelopen dagen de Belgische media. Problemen met betalingen, vluchten en reisverzekeringen zijn plotse realiteit geworden. Vlamingen John Qvick, Wendy Devlamynck, en Gerda Bouckenooghe doen hun verhaal.

John Qvick (bron: Gerti Wouters)

John Qvick, een gepensioneerde burgerlijk ingenieur en directeur van een bedrijf, is een van de vele gedupeerde reizigers van Thomas Cook. Normaalgezien vertrekt John en zijn echtgenote zondag naar Malaga in Spanje maar het recente faillissement van de reisoperator heeft roet in het eten gegooid. John vernam het nieuws van het faillissement lang nadat hij betaald had, en weet niet of hij zijn geld ooit terug zal zien. “Ik hoop dat het garantiefonds mij zal steunen met dit voorval, maar we zijn nog niet op de hoogte gebracht een eventuele terugbetaling. Ik verwacht wel dat ik een beroep kan doen op het garantiefonds.”

Het garantiefonds is een verzekering waarbij bedrijven verplicht worden om hun beloftes na te komen aan consumenten. Aangezien Thomas Cook aangesloten is bij deze bedrijfsorganisatie zijn ze verplicht om de verliezen van de reizigers te vergoeden. Ondanks het faillissement van Thomas Cook ligt er nog steeds een grote verantwoordelijkheid bij hen. Lokale reisbureaus die samenwerken met Thomas Cook kunnen gedupeerde reizigers ook nog geen uitsluitsel geven over de uitkomst van het faillissement. John ging hulp vragen bij zijn reisbureau in Oostende maar daar kon hij niet verder worden geholpen. “Ik heb begrip voor het personeel aangezien zij zelf nog niet echt weten hoe alles zal verlopen in de toekomst. Ik ben niet boos, maar hoop dat er snel schot in de zaak komt.”

Siegfried De Cock en Wendy Devlamynck ( bron: Wendy Devlamynck)

“We hebben nog steeds geen zekerheid over wanneer we kunnen terugkeren naar België.”

Siegfried De Cock en Wendy Devlamynck vertrokken op 18 september naar Egypte. Meer informatie over de procedure na het faillissement kregen ze niet. Informatie over de reizigers die nog dienden te vertrekken was voorhanden, maar voor diegenen die terugkeerden niet. “Toen we via Belgische mediakanalen vernamen dat andere reizigers extra moesten betalen om terug te keren werden we ongerust.” Het koppel kreeg het advies om te bellen naar de dienst Buitenlandse Zaken. Daar verwees men hen door naar het Garantiefonds om financiële steun te vragen.

“We hebben nog steeds geen zekerheid over wanneer we kunnen terugkeren naar België. We houden continu ons dossier op de website van het Garantiefonds in de gaten, maar we hebben nog geen uitsluitsel gekregen. Zelf een terugvlucht boeken met een andere reisorganisator mag ook niet, want dan vervallen onze rechten om aanspraak te maken op financiële steun.”

Gerda Bouckenooghe en haar man (bron: facebook)

“Dinsdag merkten we op dat andere reizigers ook onrustig waren.”

Gerda Bouckenooghe vertrok met haar man voor het eerst op reis naar Turkije. Bij vertrek was er nog niets geweten over het faillissement. Toen bleek dat Thomas Cook in de problemen kwam, nam de ongerustheid bij Gerda toe over het verdere verloop van hun reis. Toen het nieuws bij alle reizigers bekend raakte, werd de onrust groter. “Dinsdag merkten we op dat andere reizigers ook onrustig waren.”

Toen Gerda haar reisoperator contacteerde beweerden zij dat we nog 1000 euro moesten betalen, maar haar reis was al volledig gefinanciëerd. “Ik verstond er niks van, toen ik Neckermann contacteerde, vertelden ze me ook dat ik nog moest betalen. Nadat ik de Belgische ambassade en het Garantiefonds trachtte te bereiken, werd me op het hart gedrukt dat ik niks meer moest betalen. Ik hield mijn bagage goed bij me, uit voorzorg dat we onze kamer niet meer konden betreden.”

Gerda en haar man kwamen er uiteindelijk goed uit, zij konden woensdagochtend gerepatrieerd worden, en zijn nu terug thuis in Aalst.