Heeft streekkrant ‘Deze Week’ nog een toekomst?

Volgens De Tijd zal Roularta een hervorming doorvoeren in hun regionale streekkrant ‘Deze Week’. De vragen of er voor papieren streekkranten nog plaats is in het hedendaagse medialandschap en of adverteren in dit soort media nog wel rendabel is, worden al langer gesteld.

Roularta halveert het aantal uitgaven van ‘Deze Week’ door verschillende regio’s samen te voegen. Deze krant, jarenlang gekend als ‘De Streekkrant’ bereikt steeds minder mensen en is minder aantrekkelijk geworden voor adverteerders. Die veranderingen zijn volgens Joanna Desmet, docent en expert advertising aan Howest, vooral aan de komst van online advertising te danken: “Adverteerders verschuiven steeds meer hun budgetten van de geschreven media naar online advertising via sociale media.”

Toch denkt Desmet dat er altijd een markt zal blijven bestaan voor de zogenaamde print media: “Er wordt vaker gesuggereerd dat dit de dood zou kunnen zijn voor de papieren media, maar zelf geloof ik eerder in een combinatie van beide vormen. Advertenties in kranten zullen nooit verdwijnen, maar online advertising zal wel steeds een grotere rol innemen.”

Google als bedreiging

Joanna Desmet, die aan Howest ook het vak ‘Advertising‘ doceert, baseert zich op de unieke aspecten die beide media aanbieden: “het adverteren in de krant heeft namelijk een groot voordeel. Zo is het al meerdere keren bewezen dat je een pop-up in je browser heel snel weg klikt, terwijl je een reclame in de krant onbewust absorbeert. Adverteren in een krant is ook duurder, wat een nadeel is ten opzichte van online advertenties.’’

Christophe Lagast, expert advertising en marketing, die ook doceert aan Howest in Brugge, gelooft niet echt dat regionale gratis media zoals ‘Deze Week’ nog een toekomst hebben: “streekkranten zijn opgericht voor mensen om reclame te maken voor hun kleine bedrijven en informatie aan te bieden. Door de komst van internet is al deze informatie online te vinden en hebben zelfs al veel kleine bedrijven een website of een eigen Google pagina.”