De sfeer bij de werknemers van 'Het Idee' is top!

Recensie: Verwencafé Het Idee door mensen met beperking

In het winkelcentrum Ring Shopping Kortrijk bevindt zich een speciaal café. ‘Het Idee’ is een verwencafé, maar ook een winkel. Personen met een verstandelijke beperking helpen en bedienen hier zelf de klanten. Wij gingen kijken hoe het eraan toe ging in dit café.

Tussen de grote winkels in het shoppingcenter valt een gezellige, open bar op. Kleine kunstwerkjes, veel licht en een opvallend oranje bord met ‘Het Idee’ trekken onze aandacht. Buiten ligt een kleine rode loper en een bordje laat weten dat je het café enkel binnen mag als er plaats is, om de grote drukte te vermijden.

Als we plaats nemen aan een van de tafels, komt een ober ons hartelijk begroeten en uitleggen hoe het er in het verwencafé aan toe gaat. Wij werden bediend door Bryan, die zichtbaar geniet van de job. Als we hem vragen wat hij vindt van het nieuwe concept, reageert hij enthousiast: “Zeer plezant, zeker met zoveel volk.”  Hij geeft ons een speciale menukaart, met daarop de verschillende dranken, hapjes en taartjes, netjes onderverdeeld met originele, rijmende titels zoals ‘Fris en nie mis’ (voor de frisdranken). Bij elke mogelijkheid op de kaart staat ook een foto, een barcode en een kadertje waarin je als klant zelf streepjes moet plaatsen naast je bestelling.

Onze ober haalt onze ingevulde menukaart op en gaat naar de bar, waar een bak staat met de verschillende foto’s van de verschillende lekkernijen op de kaart. Hij legt de foto’s klaar en zo weet de barman wat hij moet bereiden. De begeleiding en de werkmethoden zijn volledig aangepast zodat de mensen met een verstandelijke beperking zo zelfstandig mogelijk kunnen werken.

De bakjes met de pictogrammen.

Alles op de menukaart wordt trouwens in huis bereid. Ook de speciale houten dienbladen waarmee de ober aan onze tafel komt, zijn zelfgemaakt. Terwijl we genieten van een warme chocolademelk en een latte macchiato, kijken we goed om ons heen. Want naast een café, is ‘Het Idee’ ook een winkel. Aan de muren hangen planken met artisanale producten en unieke geschenken uit de dagbestedingsateliers van ‘De Branding’, zoals  beeldjes, kapstokken, kopjes, … Als je interesse toont in de producten, krijg je uitleg van een van de medewerkers die zicht ontpoppen als volleerde verkopers.

De muur met zelfgemaakte producten die je kan kopen.

Als het bezoek erop zit, moet je natuurlijk nog betalen. De kassa is speciaal uitgerust en gebruiksvriendelijk. Zo moet de kassierster alleen de barcodes scannen op de menukaart en dan komt er op het scherm welke briefjes en muntjes ze allemaal moet teruggeven.

Wat ons vooral zal bijblijven is het hartelijke ontvangst van de mensen, die zet de toon voor een aangenaam bezoek, in een gezellige sfeer.  Dat loont, want sinds ‘Het Idee’ vrijdag opende, vonden al heel wat mensen de weg naar het verwencafé, vertelt begeleidster Anne Deganck ons trots. “Gelukkig hebben we voldoende mankracht. We werken met 23 mensen in drie shifts. Daarnaast zijn er ook nog de mensen die alle producten maken, want bijna alles komt uit een van onze ateliers.”

Ons oordeel is dus eenzijdig positief, wie ooit in de buurt is van ‘het idee’ mag de kans niet onbenut laten om zelf eens de sfeer op te snuiven.