De toekomst van mobiliteit

Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert informeert ons over de toekomst van mobiliteit in België. Hij praat over maatschappelijke, sociologische en juridische  problemen.

“Een gemeentebestuur en stadsbestuur zijn bevoegd wat er op de grond gebeurt, maar niet wat er in de lucht gebeurt. Sinds 1900 zijn er al allemaal ideeën rond futuristische voertuigen verspreid. De stad van de toekomst was toen een stad met vliegende schotels en wagens. Die droom was toen nog heel onrealistisch, maar nu zien we dit realistischer. We zien een mogelijkheid, maar weten dat dit in de toekomst ligt. Toch vraag ik me af of dit ooit werkelijkheid zal worden.

Zelfrijdende voertuigen

Er zijn al heel wat zelfrijdende voertuigen op de weg. Ze rijden gewoon tussen het stadsverkeer. Maar er zijn hier een heleboel bemerkingen bij. Volledig automatische wagens die nu rondrijden halen amper een snelheid van 20 tot 30  kilometer per uur. Ze rijden heel voorzichtig en stoppen vlug. De technologie is nog niet helemaal op punt. Ze kunnen nog niet rijden zoals een gewone autobestuurder rijdt.

Het algemene idee is dat vanaf 2040 zelfrijdende voertuigen volledig doorgebroken zullen zijn. Een auto waar iemand achter het stuur zit zal zijn zoals iemand die met een paard door de stad rijdt. De auto van nu zal volledig uitsterven.

Verantwoordelijkheid

De grote vraag is ‘Wie neemt verantwoordelijkheid voor ongevallen?’. Als een voetganger of fietser omver gereden wordt is de bestuurder dan verantwoordelijk? De verzekeringen zullen hier zeker moeten bij stilstaan. Ze spelen namelijk een grote factor in deze kwestie.

Over het algemeen denkt men dat er aanzienlijke veiligheidsmarges zullen worden ingebouwd. Fietsers en voetgangers zullen ook strengere regels opgelegd krijgen. In de Verenigde Staten is het op heel wat plaatsen verboden om zomaar de straat over te steken. Het oversteken mag enkel op aangeduide plekken. Er is dus een grote mogelijkheid dat dit ook zo zal worden voor ons. Het leven in de stad zal grondig verandert worden. Ik vraag me af of dit dan wel zo aangenaam zal zijn voor ons.

Maatschappij

Voor de interactie met fietsers vrees ik. Er wordt nu al gesproken over fietsers die zich agressiever gedragen. Zo kegelen ze voetgangers om en nemen heel wat onnodige risico’s. Als een fietser dan weet dat die auto sowieso stopt, kan er pestgedrag ontstaan. Die persoon kan heel het verkeer verstoren.

Wel zouden volledig automatische auto’s een groot voordeel zijn voor oudere mensen. Zo kunnen mensen met leeftijd zelf volledig een auto besturen. Zo krijgen ze ook een enorm stuk van hun mobiliteit terug.

Een rijbewijs zal volledig overbodig worden. Er zal veel meer mobiliteit plaatsvinden. Verder zelfs, als ik beelden zou ontvangen van mijn treurende hond thuis. Is het mogelijk dat ik mijn hond kan laten oppikken. Het lijkt allemaal ideaal, maar zelfrijdende auto’s zijn geen oplossing voor de mobiliteit. Er vindt nu al een fileproblematiek plaats. Kan je voorstellen wat het dan wordt?

Buschauffeurs, vrachtwagenchauffeurs enz. zullen hun werk verliezen. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Openbaar vervoer zal niet wegvallen, maar zal volledig automatisch worden. Dit is al zo bij TGV’s. Er zit nog iemand bij, maar dit is puur voor controle.

België loopt achter met deze technologische vorderingen. Dit zie je als je naar de Verenigde Staten kijkt, maar ook naar Nederland en Duitsland. Gelukkig wordt er geïnvesteerd in meer onderzoek, zodat deze achterstand wordt ingehaald. Men spreekt de laatste jaren over een positieve Belgische evolutie. Hier en daar zijn projecten die opgestart worden of al van gang zijn. Vliegende auto’s zoals die van de technologiebeurs Supernova in Antwerpen zullen eerder een droom blijven.”