Campagne voeren voor nieuwe bakkers

In West-Vlaanderen is er een groot tekort aan bakkers. De West-Vlaamse federatie Bakmeesters trekt aan de alarmbel. De federatie begint nu met een campagne om jongeren warm te maken voor het beroep. Elk jaar stoppen meer en meer bakkers. Wij spraken met Yentl Cruyt, bakkerszoon.

Het aantal bakkers in West-Vlaanderen daalt jaar na jaar. Het is dus tijd dat er opnieuw campagne wordt gevoerd, de campagne zal in het teken staan van de nieuwe technieken die de bakkers kunnen gebruiken. Zo hopen de Bakmeesters de jeugd aan te trekken. “Een warme bakker moet altijd om middernacht uit zijn bed: vergeet dit cliché” zegt voorzitter Hendrik Rommelaere.

Nieuwe campagne

Jaren geleden was het inderdaad dat de bakkers rond middernacht moesten opstaan. Nu is dit volledig veranderd door de nieuwe technieken die er zijn. “Het is nu mogelijk om tot drie of zelfs vijf uur te slapen en dan moet je niet vroeger opstaan dan de mensen die de vroegen hebben.”

“De campagne wil ook tonen waarvoor de echte warme bakker nog staat”, zegt Rommelaere. Vandaag de dag zijn er meer en meer ‘koude bakkers’ in West-Vlaanderen die ervoor zorgen dat de mensen denken dat de ‘warme bakkers’ ook niets meer zelf maken. De koude bakkers kopen gewoon het deeg aan en maken daarvan brood. ‘Door hen wordt het imago van de ‘warme bakker’ door het slijk gehaald’, zegt Rommelare.

“Volgens mij zijn de uren niet de hoofdreden van het tekort”, zegt bakkerszoon Yentl Cruyt uit Roeselare. “Vanwege de nieuwe machines en technieken die er nu zijn mogen de uren voor de jongeren geen probleem zijn”, zegt Yentl. Volgens hem is het probleem eerder het harde werk. “De reden waarom ik geen bakker ben geworden is omdat er te veel supermarkten gekomen zijn die brood verkopen”. “De klanten kopen liefst al hun boodschappen op dezelfde plaats en gaan liever niet van bakker naar slager,…”, zegt Yentl.