“Als Disney hier op door gaat, mag VIER opdoeken”

Donderdag reldag, zo kan je het wel noemen. Sinds VIER met hun promocampagne van De Slimste Mens ter Wereld is begonnen, draait overuren en plagiaat wordt wellicht het woord van de dag.  Maar hoe is de hele rel ontstaan en wat denken mensen uit de designwereld daar nu van?

Alles begon bij het Facebookbericht van Jens Claessens, een concept artist bij Gearbox Studio in Québec. Claessens postte foto’s van de promocampagne van De Slimste Mens ter Wereld, met daarnaast telkens de originele foto van verschillende artiesten. Al snel bleek dat VIER maar liefst 5 van zijn vrienden en in totaal waarschijnlijk 30 artiesten hun werk overgenomen hadden. Vaak is hun werk allemaal op dezelfde portfolio site gebundeld zoals ArtStation.com (een bekende portfoliowebsite voor concept artists). Het leek wel ‘zoek de zeven verschillen’, al zou het moeilijk zijn om er zeven aan te duiden.

Twitter on fire

Als het rond de zaak VIER gaat, keert Caroline Vermeir vaak terug op de twitterfeed. Ze werkt sinds drie jaar zelfstandig onder Studio Caro als visual artist en ontwerp vooral visual identities en (3D) illustraties. Als vrouw in het vak is ze allesbehalve tevreden met het voorval. “Dit maakt mij woest. Ik dacht al dat die Photoshop er zo flou en geplakt uitzag. Freelancers en concept artists werken zich elke dag uit de fucking naad om origineel werk te creëeren”, tweette Caroline. Ze heeft zelfs screenshots gezien van de persoon die de campagnebeelden heeft gemaakt. Om deze persoon te beschermen deelt ze deze niet met de buitenwereld. “De graficus in kwestie zal op dit moment al genoeg met de juridische gebakken peren zitten”, vertelt Caroline aan VRT Nieuws.

De persoon die het lontje aanstak is Kenny Vermeulen. Hij is zelf geen graphic designer is maar een concept bedenker, plaatste als eerste een tweet met het bericht van Jens Claessens. Het was duidelijk dat Kenny maar een doel voor ogen had. Het bereiken van nationale media. Zijn doel is gelukt, want De Morgen pikte de post op en kwam met een artikel. De rest volgde later.

Parodie

VIER kwam uiteindelijk met een reactie. Daarin vertelde het mediabedrijf dat het om een parodie ging en dat valt niet onder plagiaat. Men wil ook belang hechten aan de mening van grafische artiesten en heeft daardoor besloten de kandidatenfoto’s te verwijderen en niet langer te verspreiden, dat meldt Belga. VIER zal er ook alles aan doen om rond tafel te zitten met de artiesten en een akkoord te bereiken.

 

Volgens sommige artiesten werden er ook afbeeldingen van Disney gebruikt en dat baart sommige mensen toch zorgen. “Als Disney hier op door gaat, mag VIER toch opdoeken”, vroeg Kenny Vermeulen aan zijn volgers. Of het een juridisch staartje zal krijgen is nog niet duidelijk.