Advertenties op Facebook kan je niet meer vermijden

Tegenwoordig kan je niet meer om advertenties heen, ook al bent je voorzichtig met het geven en delen van je gegevens. Vooral Facebook maakt hier gebruik van. Zelfs telefoonnummers die bedoeld zijn om je Facebook-account te beveiligen, worden ook voor advertenties gebruikt.

Iedereen met een Facebookaccount kent het waarschijnlijk wel, Facebook die je telefoonnummer vraagt om je account beter te beveiligen. Als er dan iemand inlogt op een ander apparaat met jouw account, krijgt je hier een bericht van. Facebook noemt dit de tweefactorauthentificatie (2FA). Dit lijkt allemaal ten voordele van de veiligheid van de gebruikers, maar eigenlijk gebruikt de sociale netwerksite je telefoonnummer ook voor advertenties zonder je toestemming hiervoor te vragen.

Via via telefoonnummers binnenhalen 

Het lijkt misschien een oplossing om dan je telefoonnummer gewoonweg niet te delen met Facebook, maar zelfs dat weet de website van Mark Zuckerberg te omzeilen. Als een kennis jouw telefoonnummer heeft en die persoon deelt zijn contacten met Facebook, kan Facebook toch ook jouw nummer verbinden met informatie die de adverteerders hebben. Zo krijgt je meer persoonsgerichte advertenties te zien die verbonden zijn aan je interesses wanneer je door je Facebooktimeline scrolt.

Voor bedrijven is dit soort reclame zeer handig en efficiënt, want deze advertenties zijn gericht op de juiste doelgroep en die gebruikers zouden dan meestal ook geïnteresseerd moeten zijn in hun product.

Advertenties volledig verbergen?

Toch is er een manier om advertentie die je niet wil tegen te gaan: als je een advertentie op je Facebookpagina ziet, die je niet interesseert, die je niet leuk vindt of die je zelf verdacht vindt, kan u dat altijd melden. In de rechterbovenhoek van je scherm kan je op een kruisje drukken waarbij u dit kan melden. Facebook vraagt dan waarom je dat vindt. Je kan dan die advertentie verbergen of alle advertenties van dat bedrijf in de toekomst niet meer te laten verschijnen.

Wat echter niet kan, is zorgen dat je in het geheel geen reclame meer te zien krijgt op je Facebook. Volgens marketingfacts.nl zijn Facebook en Google samen goed voor 90 procent van de globale advertentiemarkt. Dat betekent dus dat die twee bedrijven 90 procent van alle uitgaven van bedrijven aan reclame, binnenhalen.